dieta
Jajka na co dzień, czy od święta?

Kto z nas robi jaja?

Mimo, że Polska jest wiodącym producentem jajek w Europie, jednak produkcja nie idzie w parze z ich spożyciem w naszym kraju. Wg danych z 2016 roku Polacy konsumują średnio 150 jajek w roku, podczas gdy Francuzi 250, Meksykanie zaś aż 320. Prognoza jednak jest optymistyczna i głosi, że do 2020 roku konsumpcja jajek w Polsce znacznie wzrośnie. Czy więc spożywanie jajek jest zdrowe, czy raczej kojarzyć nam się powinno jedynie ze Świętami Wielkiej Nocy?

Jak wiadomo jajko od wielu lat jest kością niezgody. Medycy twierdzili jakiś czas temu, że jajko podnosi poziom cholesterolu we krwi a cholesterol powoduje chorobę wieńcową serca, zawał i zgon. Taki pogląd panował w medycynie w latach 70-tych. Wynikało to z mniejszej wiedzy medycznej na temat procesu powstawania choroby niedokrwiennej serca, której przyczyną bezpośrednią były i są nadal złogi cholesterolowe. Ale to było w latach 70-tych. Dzisiaj żaden wykształcony lekarz nie zabrania jedzenia jajek!!

Po drugiej stronie barykady są natomiast rozochoceni naturaliści. Oni zaś będąc miłośnikami boskiej zawartości ukrytej w cienkiej skorupce udowadniają, że sami potrafią zjeść zgrzewkę jajek w tydzień (4 jajka dziennie) i się świetnie czują. Co więcej, nawet czują, że zdrowieją i mają na to dowody!!!

Gdzie więc tkwi prawda? Jak to jest z tym optymalnym spożyciem jajek? Kto tak naprawdę robi z nas jaja? Otóż spór z całą pewnością jest sztuczny a teza o szkodliwości jajek nie wytrzymuje konfrontacji z dzisiejszą wiedzą. Niemniej jednak, pomimo ogromnego postępu nauki pozostaje nadal aktualna zasada Paracelsusa, która mówi, że: „dawka czyni truciznę”. Jak wiadomo nawet woda podana w ilości 8-10 l dziennie zabija.

Zatem spożycie jednego jajka dziennie jest jak najbardziej wskazane, sporadycznie 3-4 jajka na jakimś przyjęciu tak, ale nie zgrzewka! Ta nasza naturalna skłonność do bezkrytycznego sumowania i teza, że jeśli coś jest zdrowe to zwiększenie dawki 10 razy będzie zdrowsze, może być zgubna. W naszym organizmie to tak nie działa.

Ale wracając do pytania. Jajko jest jedynym w przyrodzie kompletnym systemem, z którego powstaje życie. Zapłodnione jajko to najgenialniejszy z tworów natury – to pluripotencjalna, zarodkowa komórka macierzysta, z tą różnicą wobec komórki ludzkiej, że ta z jajka jest autonomiczna. Co ciekawe, od zapłodnienia do urodzin samodzielnego organizmu jajku niczego poza energią ciepła nie trzeba dostarczać. Ten cud natury zawiera w sobie wszystkie aminokwasy, których nasz organizm nie produkuje, a które są mam do życia niezbędne. Jajko bogate jest w witaminy A, E, D i witaminy z grupy B. Jajko to „Super Food” - to jeden z najdoskonalszych produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego.

Jajko sprzyja także odchudzaniu. Dzięki zawartej cholinie chroni serce, rozwija mózg, jest źródłem selenu, działa detoksykacyjnie. Jajko zawiera żelazo, potas, magnez oraz siarkę. Są to minerały niezbędne do życia, które muszą być dostarczone z zewnątrz.
Jajka jak każdy ze składników diety wymaga jednak odpowiednich zabiegów które ochronią je przed obniżeniem lub utratą wartości odżywczych. Do najczęstszych błędów jakie popełniamy przy przygotowywaniu jajek należą: mycie jajek przed przechowywaniem oraz zbyt długie ich gotowanie. Niektórzy szefowie kuchni specjalnie wybierają jajka brudne aby mieć pewność, że nie były myte. Dlaczego tak się dzieje? Jajko jest higroskopijne, zabezpieczone naturalnie warstwą ochronną przed wnikaniem drobnoustrojów ż zewnątrz. Zmycie warstwy ochronnej przyśpiesza parowanie jajka i naraża jej na infekcje. Myjmy je wiec dopiero przez samym przygotowaniem. Jeśli chodzi o gotowanie to czasem krytycznym gotowania dla statystycznego jajka kurzego jest przebywania we wrzątku 8 min. Powyżej tego czasu jajko traci swoje cenne walory. Warto też pamiętać, że jajko ugotowane ma najlepsza biodostępność .

Jako jest niewątpliwie ważnym elementem naszej diety i stanowi mocny punkt na polskim stole, nie tylko Wielkanocnym. Pamiętając o zdrowym rozsądku jedzmy więc jajka zarówno na co dzień jak i od święta!!! Smacznego!

 

 


Aureliusz Wilk - twórca Żywienia Habitalnego, specjalista żywienia funkcjonalnego i neurogastronomii, pedagog, wieloletni szef kuchni, autor bestsellerów: książek z dziedziny zdrowego żywienia i specjalistycznych podręczników dla nowoczesnych kucharzy.
Kontakt z autorem: https://www.facebook.com/aureliuszwilk 

Serwis komputerowy wawer
Po
Wt
Śr
Cz
Pi
So
Nd
Styczeń
Luty
Marzec
Kwiecień
Maj
Czerwiec
Lipiec
Sierpień
Wrzesień
Październik
Listopad
Grudzień