Kampania Twarz z głową

13

22.03.2013

21 marca br. miała miejsce debata ekspercka poświęcona stanowi obecnemu i perspektywom rozwoju medycyny estetycznej. Podczas debaty, uczestniczący w niej eksperci, przedstawili wyniki badania opinii publicznej na temat wiedzy, oczekiwań i postaw Polaków wobec zabiegów medycyny estetycznej. Efektem debaty ekspertów była inauguracja kampanii edukacyjnej: „Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość”. Kampania ma na celu propagować wiedzę nt. medycyny estetycznej i kształtować postawy pacjentów w oparciu o świadome wybory i partnerstwo z lekarzem.

Fizyczna atrakcyjność i uroda nabierają we współczesnym świecie rosnącego znaczenia. Dłużej żyjemy, dłużej jesteśmy sprawni i aktywni, dłużej chcemy dobrze wyglądać. To niewątpliwie podwaliny dynamicznego rozwoju medycyny estetycznej, która po okresie kontrowersji, jakie budziła jeszcze do niedawna, wchodzi na dobre do naszej codzienności. Potwierdzają to najnowsze wyniki badania na temat wiedzy i postaw Polaków wobec medycyny estetycznej, przeprowadzone na zlecenie kampanii edukacyjnej przez instytut badawczy Millward Brown. Wynika z nich, że w świadomości Polaków dokonał się przełom: zabiegi medycyny estetycznej nie tylko zyskują dynamicznie na popularności, ale i budzą coraz mniej kontrowersji, zyskując sporą akceptację.

Oznacza to, że liczba osób potencjalnie zainteresowanych zabiegami medycyny estetycznej zacznie rosnąć. To, czy trafią do renomowanego gabinetu, gdzie wspólnie z lekarzem ustalą cele i plan leczenia, gwarantującego bezpieczeństwo i naturalny wygląd, zależy od ich wiedzy. Medycyna estetyczna ma wiele do zaoferowania, ale nie każdy wybrany przez pacjenta zabieg musi być dla niego odpowiedni, nie każdy wymarzony efekt jest możliwy do uzyskania i nie każdy stosowany w gabinetach preparat spełnia kryteria najwyższej jakości. Wiedza pacjenta, to najlepsza tarcza, chroniąca go przed niepożądanymi efektami zabiegów, ale i punkt wyjścia dla partnerskiej współpracy między pacjentem i lekarzem.

Popularyzacji wiedzy z zakresu medycyny estetycznej i kształceniu wymagających pacjentów, świadomych możliwości, ale i zagrożeń ze strony niefachowo wykonywanych zabiegów, służyć ma kampania „Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość”. W skład kapituły kampanii weszli uczestnicy debaty nt. przyszłości medycyny estetycznej, eksperci z obszaru dermatologii estetycznej, seksuologii, ginekologii i psychologii, którzy tym samym potwierdzili potrzebę działań sprzyjających podnoszeniu poziomu wiedzy i odpowiedzialnym wyborom przy poddawaniu się zabiegom medycyny estetycznej.

""„Kampania „Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość”, edukująca o tym, że zabiegi estetyki lekarskiej są bezpieczne przy rozważnym ich zastosowaniu jest absolutnie potrzebna. Estetyka lekarska oferuje dzisiaj bardzo wiele, ale pod warunkiem, że osoby zainteresowanie będą miały wiedzę jak mogą z niej bezpiecznie skorzystać. Istotna jest tutaj rola lekarza, który poprzez szczerą rozmowę z pacjentem odradzi lub zaproponuje dany zabieg. Tylko rozwaga w poprawianiu swojego wyglądu gwarantuje sukces: bezpieczeństwo i uzyskanie pożądanego, naturalnego efektu” – powiedziała dr Barbara Walkiewicz-Cyrańska, Prezes Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych.

Kampania myślą skierowana jest do wszystkich osób, które poszukują rzetelnej wiedzy z zakresu medycyny estetycznej. Jej celem jest „uporządkowanie” rynku medycyny estetycznej i zagwarantowanie, aby rosnącemu popytowi na jej usługi, odpowiadała oferta najwyższej jakości, dająca możliwie najwyższy stopień bezpieczeństwa. Inicjatorzy chcą obalić powstałe wokół medycyny estetycznej negatywne skojarzenia i przedstawić najnowsze fakty na temat możliwości jakie daje ona współczesnemu człowiekowi. Kampania będzie promować świadome („z głową”) i odpowiedzialne wybory oraz budować społeczne zaufanie do medycyny estetycznej.

Inicjatorem kampanii „Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość” jest firma Allergan, a partnerami kampanii są: Stowarzyszenie Lekarzy Dermatologów Estetycznych, Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej i Anti-Aging Polskie Towarzystwo Lekarskie – Oddział w Warszawie, Sekcja Dermatologii Estetycznej Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego.

Oczekiwania i stosunek Polaków do zabiegów medycyny estetycznej 


Polacy w coraz większym stopniu akceptują zabiegi medycyny estetycznej, a same zabiegi budzą coraz mniej kontrowersji. Czy w takim razie medycyna estetyczna staje się codziennością? Czy dostępne obecnie zabiegi z obszaru medycyny estetycznej są bezpieczne? Jak rozpoznać dobrego lekarza medycyny estetycznej? Czego Polacy oczekują od zabiegów medycyny estetycznej w świetle pierwszego w Polsce badania „Medycyna estetyczna – znajomość, wiedza, korzystanie, wizerunek” przeprowadzonego, na zlecenie kampanii edukacyjnej przez Millward Brown 2013 oraz sondażu zrealizowanego równolegle przez G-COMMUNICATIONS Consultants wśród lekarzy zajmujących się zabiegami medycyny estetycznej. 

Medycyna estetyczna jeszcze do niedawna była terminem mało znanym, a korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej stanowiło temat tabu. Polacy powoli przekonują się, że dzisiaj zadbany wizerunek, to nie tylko lepsze samopoczucie, ale także atrybut człowieka szczęśliwego i odnoszącego sukcesy w życiu prywatnym i zawodowym. Zaczęliśmy dostrzegać, że nienaganna prezencja procentuje i to nie tylko w życiu prywatnym, ale i w zawodowym. Z uwagi na chęć pozostania na dłużej młodym nie tylko duchem, ale także ciałem, zabiegi medycyny estetycznej zyskują na popularności także w Polsce. 

W oparciu o badanie można stwierdzić, że wiedza Polaków o medycynie estetycznej jest zaskakująco dobra: aż 2/3 badanych zetknęło się z tym pojęciem, lubi czytać lub rozmawiać na ten temat. Istotny jest również fakt, że już co trzeci Polak zna kogoś w swoim otoczeniu, kto korzystał z zabiegów medycyny estetycznej. 

Połowa respondentów badania, uważa, że zabiegi medycyny estetycznej to nic wstydliwego, natomiast aż 2/3 badanych zaakceptowałoby decyzje bliskiej im osoby o skorzystaniu z usług medycyny estetycznej. Blisko co szósty Polak i co piąta Polka deklaruje pełną otwartość jeśli chodzi o poddanie się zabiegowi medycyny estetycznej. Wyniki te pokazują, że obszar medycyny estetycznej nie jest już odbierany jako tabu. 

Jakie są oczekiwania Polaków od zabiegów i produktów stosowanych w medycyny estetycznej? 

W zabiegach medycyny estetycznej Polakom zależy najbardziej na bezpieczeństwie (niemal 90%). Jednocześnie zabiegi powinny dawać spodziewany efekt, który dodatkowo powinien być długotrwały. Niska cena jest ważna (wymienia ją nieco ponad połowa badanych), ale jest dopiero czwartym w kolejności wskazaniem. Oznacza to, że osoby zainteresowane zabiegiem są skłonne sporo zainwestować w swój wygląd pod warunkiem, że zabiegi będą bezpieczne i skuteczne. Dane te potwierdzają wyniki sondażu, przeprowadzonego na losowej grupie, specjalizujących się w medycynie estetycznej. Polski pacjent jest gotowy zapłacić spore pieniądze za bezpieczeństwo i wysoką sprawdzoną jakość. Dla blisko połowy pacjentów – na podstawie sondażu na lekarzach – jest istotna marka produktu, natomiast nie ma „pogoni za nowinkami” – innowacyjność nie jest jednym z pierwszych wskazań. Co ciekawe wśród najczęściej wybieranych przez pacjentów zabiegów, blisko połowa lekarzy wymieniła wypełnianie kwasem hialuronowym, a niewiele mniej peeling chemiczny, czy mezoterapię. Zastanawia jednak fakt, że na ostatniej, choć także wysokiej pozycji znalazło się wygładzanie zmarszczek. 

""



















""


















Skąd Polacy czerpią wiedzę na temat lekarza i zabiegów medycyny estetycznej? 

Źródłem informacji dla potencjalnych pacjentów jest przede wszystkim Internet, ale także reklamy i ulotki promocyjne. W wysokim stopniu sugerujemy się rekomendacjami znajomych. Niestety tylko co czwarty pacjent czerpie wiedzę od swojego lekarza, choć to właśnie w dialogu z lekarzem, po szczegółowym wywiadzie, powinny zapadać kluczowe decyzje ”. 


""


















W przypadku wyboru konkretnego gabinetu pierwszym wskazaniem respondentów (ponad 50%) są rekomendacje znajomych. Istotna jest też renoma gabinetu, a najlepiej gdyby posiadał on certyfikat Co ważne: dla ponad 40% badanych istotne jest nazwisko lekarza, który będzie wykonywał zabieg. Oznacza to, że rośnie wiedza nie tylko o zabiegach medycyny estetycznej, ale i kształtują się mechanizmy rynkowe, które promować będą lekarzy i gabinety, gwarantujące jakość i bezpieczeństwo zabiegu. 

Konsultacje z lekarzem – czy pacjenci oczekują szczerej rozmowy? 

Wyniki badania Millward Brown absolutnie potwierdziły potwierdziły, że w aspekcie konsultacji zabiegów z lekarzem pacjenci powinni dokonywać wyborów właśnie po dogłębnym wywiadzie z lekarzem. Przemawia za tym suma wyników „raczej tak” i „zdecydowanie tak”, która wynosi aż 97% Polaków. Tylko znikomy procent respondentów nie uważa, aby zabieg wybrany przez pacjenta musiał być omawiany z lekarzem. 

""
















Polacy mają jednak obawy związane ze stosowaniem zabiegów medycyny estetycznej. Ponad 70% boi się przede wszystkim powikłań, a zaraz po nich złego wykonania zabiegu, który przyczyni się do oszpecenia czy nie przyniesie zamierzonego efektu. Prawie połowa badanych obawia się bólu, który może towarzyszyć zabiegowi. Jednocześnie dla ponad 1/3 respondentów zaniepokojenie może wywołać to, że będzie widać zabieg, który został wykonany. 

DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELA: 
Aleksandra Sienkiewicz a.sienkiewicz@gcomms.pl 
G-COMMUNICATIONS CONSULTANTS 
tel:./fax: 22 412 38 55 
kom. 519 141 577

N-Symbiosis