Ruszają dotacje do 255 tys. złotych na rozwój firmy, także w sektorze beauty

4685
fot. AdobeStock

Rozmowa z Dariuszem Koroną, ekspertem IT, v-ce prezesem Wirtuale.pl współtwórcą marki UTI.PL

Dzień dobry,

Ewa Cesarz: 6 września br. został ogłoszony długo wyczekiwany nabór na dotacje dla mikro, małych i średnich firm dot. tzw. „Bonów na cyfryzację”. Czy obejmuje on firmy z sektora beauty i czy jest to szansa dla firm z branży na rozwój i niwelowanie skutków pandemii?
Dariusz Korona: Tak zdecydowanie, to szansa dla firm z branży beauty, które chcą uzupełnić lub rozszerzyć swoje działanie o nowe projekty bazujące na cyfryzacji i działaniach on-line. Konkurs przewiduje dotacje do projektów na kwoty od 60 do nawet 300 tys. PLN.  Ubiegająca się o nie firma powinna pokryć  minimum 15% tych kwot ze środków własnych. Warto zaznaczyć, że jest to dotacja bezzwrotna a więc jeśli przedsiębiorca zrealizuje swój założony projekt nie musi oddawać pozyskanych środków. Branża beauty a więc salony fryzjerskie, kosmetyczne i im pokrewne należą w tych dotacjach do szczególnie preferowanych ze względu na bardzo duże spadki przychodów w okresie pandemii.

Czyli jak rozumiem, branża beauty ma dodatkowe preferencje i punkty przy ocenianiu wniosków?
Tak i to z dwóch powodów! Pierwszy z nich to tzw. główny kod PKD, który określa działania branżowe. Ten związany z branżą beauty znajduje się na liście preferowanych. Drugi powód to spadek obrotów.
W przypadku spadku obrotów w latach 2019 do 2020 powyżej 40 procent można otrzymać przy ocenie wniosków dodatkowo od 1 do 7 punktów. Tak więc branża beauty, która w okresie pandemii odniosła ogromne straty jest tu szczególnie wyróżniona i firmy ją reprezentujące powinny ubiegać się o dotację na cyfryzację.

Państwa firma Wirtuale.pl i marka UTI.PL od ponad 20 lat specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań IT od rejestracji domen, świadczenia usług hostingowych, poczty elektronicznej, bezpieczeństwa stron www w sieci a także budowania stron, sklepów internetowych i portali informacyjno-sprzedażowych. Czy i jak możecie pomóc firmom z branży beauty w aktualnie ogłoszonych dotacjach na cyfryzację?
Jak najbardziej możemy pomóc firmom z tej branży! Produkty i usługi z branży IT, w których się specjalizujemy są kosztem kwalifikowanym, a więc mogą być rozliczane w ramach konkursu „Bon na cyfryzację”. Naszym klientom dostarczamy też rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa w sieci, o którym nie możemy zapominać prowadząc biznes! Oferowane przez UTI.PL systemy bezpieczeństwa także podlegają dofinansowaniu jako jeden z elementów projektu objętego dotacjami.
Możemy też doradzić, czy firma spełnia wymogi formalne i może się ubiegać o bezzwrotne dofinansowanie. Aktualnie doradzamy i obsługujemy ponad 20 tys. firm, więc wiedza i nasze doświadczenie są tu też ważnym elementem wsparcia.

Co więc może być kosztem kwalifikowanym, który podlega dofinansowaniu w ramach ogłoszonych dotacji?
Generalnie zasada jest prosta. Działania związane z oprogramowaniem i wpływające na usprawnienie i automatyzację procesów w firmie/salonie są kwalifikowane do dotacji. Przykład może stanowić oprogramowanie związane np. z zarządzaniem salonem, automatyzacją rezerwacji wizyt, rozliczeniami prowadzonych usług. Drugim ważnym obszarem są działania on-line, które mają zniwelować przyszłe ograniczenia związane z pandemią. W tym zakresie też proponujemy branży beauty ciekawe rozwiązania, np. strona internetowa salonu, która oprócz usług związanych z upiększaniem, rezerwacją wizyt on-line ma także swój sklep internetowy umożliwiający sprzedaż kosmetyków własnych lub od innych producentów, akcesoriów czy dodatków związanych z pielęgnacją. Taka oferta on-line po pierwsze może być dostępna w całym kraju (nie tylko dla dotychczasowych klientów z okolicy), nie jest też podatna na pandemię. Co więcej daje dodatkowe i niezależne źródło dochodu. Ważne by stworzyć spójny projekt i zintegrować działania on-line z dotychczasowymi usługami oferowanymi przez salon. Projekt objęty dotacjami musi dawać podstawy rozwoju i być szansą dla salonu na dywersyfikację oferty i przychodów. Te aspekty stanowią bardzo ważny element oceny projektu przez ekspertów, którzy weryfikują wiosek i  jego szansę na sukces.

Czy tylko usługi IT mogą być dofinansowane w ramach ogłoszonego 6 września konkursu i czy projekty muszą być związane z dotychczasową działalnością?
Nie tylko IT, i to jest ważny aspekt aktualnego konkursu. Kosztem może być też zakup sprzętu, licencji na produkt, usługę, ale musi ten produkt, licencja usługa związana być z cyfryzacją. Czyli np. jeśli firma/salon chciałyby zakupić jakiś sprzęt do produkcji kosmetyków, które mogą być sprzedawane on-line na nowo powstającym sklepie internetowym tego salonu to jak najbardziej może to być koszt kwalifikowany do dofinansowania z dotacji.
Co do drugiej części pytania, konkurs zakłada, że składane przez firmy projekty nie muszą być kontynuacją dotychczasowej działalności. Mogą dotyczyć nowych kierunków działania, szczególnie tych związanych ze sprzedażą on-line. Czyli przykładowo salon beauty może zostać dystrybutorem wybranej marki i stworzyć sklep internetowy, w innej branży niż ta, którą do tej pory reprezentuje.

Ile mamy czasu na przygotowanie wniosku i złożenie go?
Wnioski można składać od 20 września przez generator wniosków on-line po wcześniejszej rejestracji firmy on-line. Organizatorem konkursu jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Termin składania wniosków upływa formalnie 20 października br. o godz. 16-tej ale warto złożyć wniosek jako jeden z pierwszych, gdyż zgodnie z regulaminem konkursu, nabór może być zamknięty przed czasem gdy spłynie zbyt dużo wniosków. Wniosek należy wypełnić na specjalnie przygotowanym przez PARP formularzu.

O czym należy pamiętać jeszcze przy tworzeniu wniosku o dotację na cyfryzację?
Przede wszystkim warto zapoznać się szczegółowo z zasadami konkursu. Po drugie ważną informacją jest kwota dofinansowania. Minimalna kwota dofinansowania to 55 tys. PLN (oznacza to, że projekty poniżej tej kwoty nie będą brane pod uwagę) a maksymalna 300 tys. PLN (przy tych kwotach wkład własny to minimum 15%). Po trzecie trzeba sprawdzić jaki jest główny kod PKD firmy, czy odnotowano spadki obrotów i jak duże w porównaniu roku 2020 do 2019. Ważne też by poradzić się ekspertów jaki typ projektu może być dofinansowany i czy podlegać on będzie dotacji?  Na naszej stronie www.uti.pl/cyfryzacja2021-beauty/ podajemy bardzo szczegółowe informacje. Można też pobrać poradnik związany z ogłoszonymi dotacjami oraz skontaktować się z naszym doradcą albo wypełnić formularz z prośbą o dodatkowe informacje.

Bardzo dziękuję za rozmowę
Również dziękuję i życzę dla Pani i całej branży sukcesów i dobrych pomysłów na rozwój.

Dariusz Korona
v-ce prezes i współzałożyciel firmy wirtule.pl i marki uti.pl, ponad 20 lat doświadczenia w branży IT, e-commerce, szczególnie w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
kontakt: info@uti.pl, www.uti.pl

Rozmawiała: Ewa Cesarz, redaktor naczelna art of BEAUTY i ESTETICA Polska