Kobieta współczesna – czyli jaka?

28

 

Współczesna kobieta jest przede wszystkim niezależna i skupiona na karierze – tak orzekli Polacy, którzy wzięli udział w badaniach opinii, przeprowadzonych przez dom badawczy IPSOS w styczniu 2017r.

Inspiracją do przyjrzenia się temu, jakie są kobiety w dzisiejszych czasach była premiera szóstej już edycji kalendarza artystycznego Gedeon Richter, zatytułowanego „Oblicza kobiet”, za którego koncepcję kreatywną odpowiadał uznany polski artysta – Andrzej Pągowski.

W ostatnim czasie w Polsce wiele się mówi o kobietach, o ich prawach, potrzebach i rolach. Kobiety coraz częściej zabierają głos w dyskusjach o kwestiach, które są dla nich szczególnie istotne. Dlatego uznani polscy fotograficy, zaangażowani w projekt kalendarza artystycznego Gedeon Richter postanowili przyjrzeć się obliczu współczesnych kobiet i pokazać, jakie naprawdę są, jak je widzimy. Z ich prac wyłania się wielowarstwowy obraz kobiety – partnerki, matki, kochanki, istoty jednocześnie bardzo eterycznej i niezwykle silnej. Kontynuacją tej próby stworzenia portretu kobiety we współczesnym świecie były badania*, przeprowadzone na zlecenie Gedeon Richter przez dom badawczy IPSOS, które pokazują, jak Polacy postrzegają współczesne kobiety i pełnione przez nie role.

Niezależna czy delikatna? Jakie są kobiety w naszych czasach?
Z badań opinii przeprowadzonych przez IPSOS w styczniu bieżącego roku wynika, że współczesne kobiety są przede wszystkim niezależne. Tak opisywało je 26% respondentów. Dzisiejsza kobieta, według Polaków, jest też wykształcona (24%), pracowita (22%), zadbana (21%) i zabiegana (20%). Jak widać, wizerunek współczesnej kobiety jest więc pozytywny i skupia się przede wszystkim na jej aktywności. Te wyniki nie dziwią, zważywszy na to, że obecnie coraz więcej pań skupia się na osiągnięciach zawodowych i naukowych, rozwijaniu swoich pasji oraz na dbaniu o siebie. Być może to z wielości zadań, z którymi mierzą się na co dzień Polki, wynika ich zabiegane, na które zwrócił uwagę co piąty uczestnik badania. Warto zauważyć, że respondenci rzadko określali współczesne kobiety mianem delikatnych (4%) czy wiernych (5%), czyli określeniami zwyczajowo przypisywanymi niewiastom. Okazuje się, że myślenie stereotypowe o płci pięknej powoli odchodzi w niepamięć, a kobieta przestaje się Polakom kojarzyć z delikatną istotą, która potrzebuje wsparcia – obecnie sama radzi sobie z wyzwaniami.

Weronika Wawrzkowicz, dziennikarka i jedna z autorek zdjęć do kalendarza Gedeon Richter „Oblicza Kobiet” podsumowuje w czym tkwi siła współczesnych kobiet:  Kobiety kojarzą mi się z łagodnością, często nawet słabością. Ale przyznanie się otwarte do słabości dla mnie też jest siłą.

infografika o kobietach_1_w

Priorytety współczesnych kobiet
Jako cechy współczesnej kobiety, Polacy wskazują na te związane z karierą i pracą, jednak nie zapominają przy tym o wartościach rodzinnych, które w ich opinii także są dla pań istotne. Na pytanie o to, co jest priorytetem współczesnych kobiet, respondenci najczęściej odpowiadali, że to kariera (53%) i rodzina (40%). Pod pojęciem „praca” kryją się takie elementy, jak posiadanie stałej, dobrej pracy (33%), kariera (19%) czy odpowiednie wykształcenie (11%). Rodzina to przede wszystkim troska o nią (21%) i wychowanie dzieci (12%). Według badanych, współczesne kobiety uważają, że najmniej znaczącymi aspektami ich życia są kwestie związku i partnerstwa, czyli posiadanie męża (1%) czy udany, szczęśliwy związek (1%).

Wczoraj i dziś w kobiecym świecie
Współczesne kobiety według Polaków charakteryzują się niezależnością, ambicją, dobrym wykształceniem i dbaniem o siebie. Cechuje je również pracowitość, a co za tym idzie chcą realizować się zawodowo oraz dobrze zarabiać. W dzisiejszych czasach kobiety potrafią walczyć o swoje, osiągać sukcesy i mówić głośno o swoich potrzebach.  Są otwarte na świat, chcą go poznawać, podróżować, odkrywać, zdobywać nowe doświadczenia i rozwijać swoją niezależność. Taki wizerunek kobiety można odnaleźć na fotografiach artystów, taki portret wyłania się również z przeprowadzonych badań.

A jaki jest męski punkt widzenia? Andrzej Pągowski –Weronika Wawrzkowicz powiedziała bardzo piękne zdanie, że kobieta potrzebuje mężczyzny, żeby mieć dla kogo się rozwijać i rozkwitać – myślę, że coś w tym jest.

infografika o kobietach_2_w

* Badanie „Rola kobiety we współczesnym świecie” zostało zrealizowane na zlecenie Gedeon Richter w ramach kampanii komunikacyjnej kalendarza artystycznego „Oblicza kobiet”. Badanie zrealizowane przez IPSOS  w styczniu 2017r. metodą Omnibus CAPI (face-to-face) na reprezentatywnej grupie 1000 osób.

DSD de Luxe