W Polsce jest najniższa dostępność antykoncepcji w Europie

70

W tegorocznym Atlasie Antykoncepcji Polska kolejny raz zajęła ostatnie miejsce. Organon daje głos kobietom.

W opublikowanym przez Forum Parlamentu Europejskiego (EPF) Europejskim Atlasie Antykoncepcji 2022, Czechy, Litwa, Słowacja, Węgry i Polska znalazły się wśród dziesięciu państw o najgorszych wynikach. Polska zamknęła ten ranking, jako jedyny kraj europejski, który w ciągu ostatnich czterech lat zwiększył ograniczenia dotyczące antykoncepcji.

Zdrowie reprodukcyjne jest obecnie jednym z kluczowych tematów związanych z medycyną, podnoszonych na arenie międzynarodowej, ponieważ w wielu krajach potrzeby kobiet w tym obszarze wciąż pozostają niezaspokojone. W Polsce w latach 2015-2019 na 1000 ciąż kobiet w wieku 15-49 lat, 29 było nieplanowanych. Ponadto ponad 12 ciąż na 1000 stanowiły ciąże dorastających dziewcząt i kobiet w wieku od 10 do 19 lat. Po analizie polityki państwa w zakresie dostępu do środków antykoncepcyjnych, poradnictwa w zakresie planowania rodziny oraz udostępniania informacji online, Polska uplasowała się na najniższej pozycji w Europie. Nasz kraj jest wyjątkiem w Atlasie Polityki Antykoncepcyjnej 2022, jako jedyny cofający się pod względem dostępu do antykoncepcji, z 44,8% (2018) do 33,5% (2022), spowodowało to konieczność stworzenia nowej kategorii na mapie przedstawiającej wyniki analizy.

W opracowanie wspomnianego Atlasu Antykoncepcji, obok Forum Parlamentu Europejskiego, zaangażowany był Organon – globalna firma zajmująca się opieką zdrowotną kobiet, mająca na celu m.in. pomoc w rozwiązaniu globalnego kryzysu nieplanowanych ciąż. W oparciu o ustalenia EPF i Organon, główną przyczyną tego problemu może być fakt, że środki antykoncepcyjne nie są refundowane. Objęcie refundacją antykoncepcji dla młodych między 19 a 25 rokiem życia oraz osób z grup wymagających szczególnego wsparcia (np. bezrobotnych, o niskich dochodach) może wpłynąć na obniżenie ogólnej liczby nieplanowanych ciąż. W Polsce dodatkowo zaobserwowano utrudniony dostęp do lekarzy ginekologów, zwłaszcza w małych miastach i na wsiach, brak rzetelnej edukacji seksualnej i wysokie ceny środków antykoncepcyjnych. Z przedstawionych w opracowaniu wniosków wynika, że polski rząd oraz społeczeństwo powinny pracować nad destygmatyzacją i demistyfikacją antykoncepcji. Aby osiągnąć sukces, kluczowe jest zachęcanie do edukacji seksualnej od najmłodszych lat, jak również szkolenie pracowników służby zdrowia. Co warto podkreślić, to to, że wbrew obawom niektórych, lepszy dostęp do środków antykoncepcyjnych nie wpływa negatywnie na wskaźniki dzietności. 10 państw z najwyższym wskaźnikiem dostępności do antykoncepcji ma wyższy wskaźnik dzietności niż 10 państw, które wskaźnik dostępności do antykoncepcji mają na najniższym poziomie.

„W Organon wierzymy, że potrzeba wspierania i wzmacniania pozycji kobiet jest tu kluczowa, aby mogły one przejąć kontrolę nad swoim zdrowiem i dokonywać świadomych wyborów dotyczących planowania rodziny i wyboru antykoncepcji. Łatwiejszy dostęp do informacji z pewnością będzie pomocny w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących kontroli płodności i urodzeń. Dostęp do wiedzy i doradztwa na temat planowania rodziny oraz refundacja kosztów antykoncepcji mogą potencjalnie zmniejszyć ryzyko nieplanowanych ciąż“ – mówi Okan Isikci, Dyrektor Zarządzający regionem Europy Środkowej, Wschodniej, Południowej w firmie Organon.
W perspektywie długoterminowej naszym celem jest propagowanie wielopłaszczyznowej edukacji na temat planowania rodziny, aby pomóc kobietom podejmować świadome decyzje dotyczące ich własnego zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego.

Usłyszeć głos kobiet

Aby dać kobietom możliwość wyrażenia swoich obaw, oczekiwań i wyzwań, przed którymi stoją, Organon uruchomił projekt o nazwie „Wall of Sharing”. W trakcie kampanii, która odbywała się w różnych krajach Europy, uczestniczki zostały poproszone o sprecyzowanie i określenie wyzwań, jakie napotkały na drodze do realizacji swoich celów i zapisanie ich na specjalnie stworzonej do tego celu wirtualnej ścianie. W Polsce do współpracy przy tej inicjatywnie została zaproszona wybitna fotografka, Marta Wojtal, która na swoim Instagramie zadała kobietom pytania o obawy i wyzwania. Wśród pojawiających się wypowiedzi znalazły się wezwania do częstych badań i niezapominaniu o sobie, wyzwania związane z opieką nad innymi, w szczególności dziećmi. Kobiety przypominały o konieczności dbania o siebie pod kątem zdrowia, również psychicznego. Wskazywały też na możliwość decydowania o swojej płodności i niebagatelizowania takich spraw jak miesiączka, płodność czy karmienie piersią. W wypowiedziach pojawiały się też trudności z dostępem do lekarzy i brakiem zrozumienia ze strony medyków.

„Na świecie są prawie 4 miliardy kobiet i dziewcząt, każda z nich jest wyjątkowa, i każda z nich zasługuje na przyszłość, o jakiej marzy. Na drodze do realizacji siebie, swoich planów i pragnień, napotykają jednak pewne przeszkody i bariery, które utrudniają realizację celów. W Organonie naszą wizją jest likwidacja tych barier oraz tworzenie lepszej, zdrowszej przyszłości dla każdej kobiety. Dlatego poprosiliśmy je, aby pomogły nam zrozumieć i prawidłowo sformułować najbardziej palące kwestie” – mówi Marek Szataniak, Dyrektor Marketingu regionu Europy Centralnej, Wschodniej i Południowej w firmie Organon. -W Polsce kobiety wykazały się dużą świadomością potrzeby badań okresowych i dbania o siebie. Wymieniły wiele ważnych aspektów dotyczących ich codzienności i przeszkód, jakie napotykają.

Firma Organon pracuje nad tym, aby pomóc kobietom i dziewczętom w osiągnięciu ich celów poprzez prowadzenie zdrowszego, pełniejszego życia. Organon jest zaangażowany w wykorzystanie innowacji i rozwój linii produkcyjnej, która odpowiada na pilne niezaspokojone potrzeby medyczne kobiet oraz inwestuje w programy i inicjatywy, które mają na celu rozszerzenie dostępu do jego produktów i poprawę zdrowia kobiet.

Odwiedź stronę https://organoncare.pl/srodowisko-sprawy-spoleczne-i-zarzadzanie/, aby dowiedzieć się więcej.

O firmie Organon

Organon jest globalną firmą medyczną koncentrującą się na poprawie zdrowia kobiet przez całe ich życie. Organon posiada w swoim portfolio ponad 60 leków i produktów z różnych obszarów terapeutycznych. Produkty firmy Organon, w połączeniu z rozwijającą się działalnością w zakresie leków biopodobnych i stabilną franczyzą leków o ugruntowanej pozycji, generują silne przepływy pieniężne, które będą wspierać inwestycje w innowacje i przyszłe możliwości rozwoju w zakresie zdrowia kobiet. Ponadto Organon poszukuje możliwości współpracy z innowacyjnymi firmami biofarmaceutycznymi, które chcą skomercjalizować swoje produkty, wykorzystując skalę i obecność na szybko rozwijających się rynkach międzynarodowych.

Organon posiada globalną bazę o znacznej skali i zasięgu geograficznym, światowej klasy możliwości handlowe i około 9 300 pracowników na całym świecie, z główną siedzibą w Jersey City, New Jersey i główną siedzibą w naszej części Europy, w Pradze.

Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę https://organoncare.pl/ i połącz się z nami na LinkedIn i Instagramie.