Woda stanowi średnio 60% naszego organizmu[1]. Jest źródłem zdrowia
i dobrego samopoczucia, a także nieocenionym sprzymierzeńcem w kwestii dbania o nasz wygląd zewnętrzny. Warto o tym pamiętać, nie tylko podczas Międzynarodowego Dnia Urody, który obchodzimy 9 września, tym bardziej, że wciąż ponad połowa Polaków pije zbyt mało wody[2]. W zmianie nawyków kluczowa jest edukacja. Dlatego właśnie takie działania prowadzi firma Żywiec Zdrój, która od lat zachęca ludzi, by pili zdrowiej.
Prawdziwe piękno kryje się w zdrowej skórze
A ta, aż w 72%, składa się właśnie z wody[3]! Lubimy budzić się ze świetlistą i promienną cerą, a pomóc w tym może nam właśnie odpowiednie nawodnienie. Jak podkreślają eksperci, woda dociera do każdej komórki naszego ciała – dzięki temu wpływa także na stan i kondycję naszej skóry[4], która jest naszym najbardziej widocznym organem. Odpowiednie spożycie wody utrzymuje właściwe napięcie skóry a nieprawidłowa podaż wody przyczynia się do powstawania tzw. suchej skóry. Spożycie wody poprawia też mikrokrążenie w naczyniach kapilarnych i dzięki temu ma znaczenie dla ukrwienia, elastyczności i jędrności skóry[5].
Woda dobra na wszystko
To jednak nie wszystko. Odpowiednie nawodnienie przekłada się na kontrolę łaknienia a tym samym jest ogromnym sprzymierzeńcem w walce o utrzymanie czy też uzyskanie odpowiedniej masy ciała u osób z nadwagą i otyłością[6]. Woda pomaga oczyszczać organizm, bierze udział w transporcie składników odżywczych, pełni funkcję ochronną, wspiera metabolizm i dzięki temu korzystnie wpływa na nasze zdrowie[7]. Picie wody pomaga też w utrzymaniu prawidłowych funkcji fizycznych i poznawczych, takich jak koncentracja, logiczne myślenie, prawidłowe zapamiętywanie. Dlatego należy spożywać dziennie co najmniej 2 litry wody z różnych źródeł a do tego pamiętać o zrównoważonej i zbilansowanej diecie oraz zdrowym trybie życia. A w zdrowym ciele, zdrowy duch, ponieważ dobry stan fizyczny naszego organizmu przekłada się także na poprawę kondycji psychicznej. Piękno zewnętrzne oraz wewnętrzne jest zatem wspomagane odpowiednim nawodnieniem.
Odpowiednie nawodnienie, czyli ile wody należy pić?
Codzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi od ok. 1,6 l w przypadku dzieci (4-6 lat) do nawet 2,5 l płynów w przypadku dorosłych mężczyzn (ok. 8 szklanek dziennie). Źródłem tych płynów jest woda, ale też niesłodka herbata, zupa, owoce i warzywa. To właśnie czysta woda odgrywa nieocenioną, i często niedocenioną, rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu. To ona, pita regularnie i małymi łykami, powinna stanowić największą część płynów, które przyjmujemy każdego dnia[8].
Edukacja – droga ku zdrowym nawykom
Pomimo powszechnego przekonania o pozytywnym wpływie wody na ludzki organizm, dane jasno wskazują na to, iż ciągle niedostateczna liczba Polaków dba o kwestię spożycia płynów. Najpoważniejsze problemy związane z nieodpowiednim nawodnieniem organizmu to spożycie niewystarczającej ilości płynów w ciągu dnia oraz niewłaściwa struktura spożywanych płynów (za mało wody, za dużo słodkich napojów[9]). Według badania Liq.in7 realizowanego w 13 krajach, w tym w Polsce, dorosły Polak wypija niespełna 2 szklanki wody na 7 szklanek wypijanych dziennie płynów[10]. Problem niewłaściwego spożycia płynów dotyczy również dzieci, które piją średnio tylko jedną szklankę wody dziennie[11]. Eksperci wskazują zatem na realny problem, który może nieść ze sobą negatywne konsekwencje dla zdrowia, w tym prowadzić do rozwoju nadwagi i otyłości, jak również próchnicy zębów, cukrzycy i innych schorzeń. Jest to tym bardziej alarmujące, biorąc pod uwagę, że już niewielki niedobór płynów w organizmie wpływa na pogorszenie naszego funkcjonowania, gdyż może powodować zmęczenie rozdrażnienie, bóle głowy, utratę apetytu, zaparcia czy trudności z koncentracją[12]. Dotyczy to wszystkich, ale głównie osób starszych, kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz dzieci i młodzieży, ze względu na ich szczególne potrzeby. Dlatego tak ważna jest konsekwentna edukacja w temacie budowania zdrowego nawyku picia wody. W dążeniu do tego celu od lat wspiera Polaków firma Żywiec Zdrój, realizująca liczne inicjatywy edukacyjne w obszarze nawodnienia. Przykładem jest mający już prawie 10 lat program kierowany do przedszkoli
w całej Polsce – „Mamo, tato, wolę wodę!”, dzięki któremu aż 58% dzieci uczestniczących
w programie piło więcej wody i częściej[13]. Firma Żywiec Zdrój wsparła też program edukacyjny „Wybieram wodę” realizowany przez Polskie Towarzystwo Dietetyki oraz Instytut Promocji Zdrowia i Dietoterapii. W programie, który został objęty honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia, wzięło udział ponad 800 tys. dzieci[14].
Więcej działań Żywca Zdrój na rzecz kształtowania zdrowych nawyków można znaleźć
w opublikowanym niedawno Raporcie firmy „Zdrowiej i po stronie natury”.
O firmie
Żywiec Zdrój S.A. to największy producent na rynku napojów bezalkoholowych[15] i najbardziej odpowiedzialna społecznie firma w Polsce[16]. Żywiec Zdrój ze szczególną troską dba o środowisko naturalne i zachęca ludzi, by pili zdrowiej. Misja firmy widoczna jest we wszystkich obszarach działalności, od tworzenia produktu, doboru dostawców, po programy edukacyjne i ekologiczne. Najbardziej znane to „Po stronie natury” i „Mamo, tato, wolę wodę”, których celem jest uwrażliwienie na potrzeby natury i ochrona zasobów wodnych w Polsce oraz kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych. Firma Żywiec Zdrój S.A. powstała w 1992 roku w otulinie Żywieckiego Parku Krajobrazowego, dziś zatrudnia ponad 600 pracowników w sześciu lokalizacjach w Polsce i posiada najbardziej rozpoznawalną markę wodną w kraju[17]. Więcej o firmie można przeczytać w raporcie wkładu Żywiec Zdrój S.A. w rozwój Polski i regionów.
Żywiec Zdrój S.A. należy do grupy spółek DANONE – producenta żywności dopasowanej do potrzeb odbiorców na każdym etapie życia. W Polsce DANONE działa w czterech obszarach istotnych dla prawidłowego żywienia: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec Zdrój), żywność dla niemowląt
i małych dzieci (NUTRICIA) oraz żywność medyczna (NUTRICIA Medyczna). Wszystkie spółki DANONE łączy podwójne zobowiązanie na rzecz zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego oraz realizacja misji, zgodnie z którą poprzez żywność niesiemy zdrowie tak wielu ludziom, jak to możliwe. Poprzez nasze produkty, projekty i programy, zachęcamy do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych na co dzień oraz przyczyniamy się do zrównoważonego rozwoju planety.
W 12 lokalizacjach w kraju zatrudnienie znajduje ponad 3 000 osób, rozwijających się zawodowo w bezpiecznym i przyjaznym środowisku pracy. O działalności DANONE można przeczytać w „Nieść zdrowie poprzez żywność. Wkład grupy spółek DANONE w rozwój polskiej gospodarki, społeczeństwa i zdrowia”.
[1] Jarosz M. i wsp. Woda i elektrolity [w]: Normy żywienia człowieka dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2012
[2] Ferreira-Pego et al. Total fluid intake and its determinants: cross-sectional surveys among adults in 13 countries worldwide. Eur J Nutr 2015 54 Suppl (2): S35-43.
[3] Kurowska E. Nawodnienie kobiet w ciąży [w]: Żywienie kobiet w ciązy, Biblioteka ginekologa praktyka pod redakcją prof. M. Wielgosia, ViaMedica, Gdańsk 2013
[4] Wiśniewska K. i wsp. Wpływ spożycia wody na masę ciała, Wiadomości Lekarskie, 2014, tom LXVII, nr 2, cz. 1
[5] J.w.
[6] Wiśniewska K. i wsp. Wpływ spożycia wody na masę ciała, Wiadomości Lekarskie, 2014, tom LXVII, nr 2, cz. 1 oraz Zasady postępowania w nadwadze oi otyłości w praktyce lekarza rodzinnego. Wytyczne Kolegium Lkearzy Rodzinnych w Polsce Polskiego Towarzuystwa Medycyny Rodzinnej i Polskiego Towarzytswa Badań nad Otyłością
[7] Kurowska E. Nawodnienie kobiet w ciąży [w]: Żywienie kobiet w ciązy, Biblioteka ginekologa praktyka pod redakcją prof. M. Wielgosia, ViaMedica, Gdańsk 2013
[8] Stanowisko zespołu ekspertów pod patronatem Komitetu Nauki o Żywieniu Człowieka PAN oraz Polskiego Towarzystwa Nauk Żywieniowych. Rola prawidłowego nawodnienia w zdrowym żywieniu oraz pożądane zmiany zwyczajów Polaków dotyczące spożycia płynów. Żywienie Człowieka i Metabolizm, 2017, XLIV, nr 4
[10] Guelinckx et al. Intake of water and different beverages in adults across 13 countries. Eur J Nutr 2015; doi:10.1007/s00394-015-0952-8.
[11]Guelinckx i wsp. Spożycie wody i napojów wśród dzieci i młodzieży w 13 krajach. Eur J Nutr 2015; doi:10.1007/s00394-015-0955-5
[13] „Zdrowiej i po stronie natury” Raport wkładu firmy Żywiec Zdrój S. A. w rozwój polski i regionów
[14] „Zdrowiej i po stronie natury” Raport wkładu firmy Żywiec Zdrój S. A. w rozwój polski i regionów
[15] 9,9 proc. na podstawie: Żywiec Zdrój za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze – Duże, Średnie, Małe, Sieci Chemiczne, Sklepy Winno-Cukiernicze, Stacje Benzynowe i Kioski); udział wolumenowy, w 2017 w kategorii Napoje bezalkoholowe.
[16] Żywiec Zdrój za MillwardBrown, Badanie reputacji firm w Polsce, czerwiec 2017 CAWI, n=1517, osoby w wieku 15-65 lat.
[17] MillwardBrown dla Żywiec Zdrój, tracking wód butelkowanych, 1.02-18.12.2016, CAWI, n=2192, osobyw wieku 18-55 kupujące wodę butelkowaną przynajmniej raz w tygodniu