11.03.2013
W ubiegłym roku w targach wzięło udział 2,3 tysiąca wystawców, którzy zaprezentowali się na 90 tys. m2. Obecność wśród wystawców tak wielu firm z Polski nie dziwiła – rodzimi producenci kosmetyków stawiają dziś na eksport, który w ostatniej dekadzie w tej branży rósł średnio o 25% rocznie. W efekcie Polska jest już 6. eksporterem kosmetyków w Europie, a udział w Cosmoprof to znakomita okazja, aby szukać kolejnych nowych nabywców.
Zbigniew Kreft, kierownik eksportu w firmie Oceanic SA, podkreśla znaczenie imprezy: Targi Cosmoprof w Bolonii to jedne z największych targów kosmetycznych – w zeszłym roku odwiedziło je 175 tys. gości ze 135 krajów. To miejsce spotkań producentów, dystrybutorów i importerów kosmetyków z Europy i ze świata. Bez wątpienia jest to dla nas najważniejsza impreza targowa w tym roku i bardzo wiele się po niej spodziewamy, zarówno jeżeli chodzi o podtrzymanie już istniejących relacji biznesowych jak i nawiązanie nowych kontaktów handlowych.
W jedności siła
Prawie połowa wystawców z Polski wzięła udział w Branżowym Programie Promocji dla Branży Przemysłu Kosmetycznego, realizowanym na zlecenie Ministerstwa Gospodarki przez SPC House of Media. Program ma na celu wspieranie eksportu polskich kosmetyków oraz promocję marki polskiej gospodarki na rynkach zagranicznych. Wzięły w nim udział również największe polskie firmy kosmetyczne (i jednocześnie najwięksi bolońscy wystawcy) takie jak: Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Dax Cosmetics, Eveline Cosmetics, Oceanic SA czy Verona Products Professional. Tak znaczący udział polskich producentów we wspólnym dla branży programie promocji wynika z przekonania, że tego rodzaju działania są dobrze odbierane przez międzynarodowych kontrahentów.
Jak mawiali starożytni Grecy: w jedności siła. Każde działanie poza granicami kraju jest oceniane iobserwowane bardziej wnikliwie niż to, co robimy na „naszym podwórku”. Reprezentujemy w świecie Polskę, a to zobowiązuje wszystkie firmy z branży kosmetycznej do pokazania się z jak najlepszej strony. To później przekłada się na postrzeganie polskich firm kosmetycznych w oczach zagranicznych kontrahentów – mówi Karina Kozerska, dyrektor marketingu Eveline Cosmetics.
Na targach zorganizowany został oficjalny Polski Pawilon Narodowy, gdzie oprócz stoisk poszczególnych firm znalazł się także punkt informacyjny, na którym udzielano kompleksowych informacji na temat branży.
Tworzenie Pawilonów wpływa na zauważalność poszczególnych firm podczas targów i zwiększa rozpoznawalność całej polskiej branży kosmetycznej. Dzięki takiemu rozwiązaniu komunikujemy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.SPC House of Media, organizator programu ul. Madalińskiego 20/1A, 02-513 Warszawa tel.: 22 646 42 66, info@polishcosmetics.pl wszystkim odwiedzającym, naszym potencjalnym klientom z różnych krajów, że jesteśmy silną, zwartą grupą producentów, która oferuje atrakcyjne, wysokiej jakości produkty w przystępnych cenach. Wten sposób przedstawiamy szeroką i nowoczesną ofertę wiodących polskich producentów, która daje czytelny przekaz, że polska branża kosmetyczna jest silna, interesująca, oraz ciekawa i różnorodna w swojej ofercie. Firma Verona Products Professional w ramach Pawilonu Narodowego wystawiła się już po raz trzeci, prezentując szerokie portfolio swoich produktów, jak również oryginalne nowości, które na stałe wpiszą się w nasz asortyment. Cieszymy się, że program Polska Cosmetics istnieje i już dziś daje ogromną szansę niepowtarzalnej promocji każdej poszczególnej firmy, jak również całej, polskiej branży kosmetycznej – mówi Andrzej Kozłowski, prezes Verona Products Professional.
Wspólna kampania promocyjna polskich wystawców ruszyła już przed targami. Aby ułatwić zagranicznym kupcom umawianie spotkań na targach z polskimi firmami i umożliwienia im zapoznania się z ich ofertą jeszcze przed wystawą, uruchomiona została specjalna aplikacja, dostępna poprzez oficjalną stronę Branżowego Programu Promocji: www.polishcosmetics.pl. Promują ją m.in. mailingi wysyłane przez organizatorów wystawy do wszystkich zarejestrowanych gości targów.
Wiele wskazuje na to, że i w przypadku kolejnych imprez targowych, polskie firmy będą decydowały się na wspólne działania promocyjne. Jak zauważa Wiktoria Brzozowska, dyrektor eksportu Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, podstawą sukcesu jest bowiem konsekwencja: Wspólna promocja polskich firm kosmetycznych jest bardzo potrzebna, ponieważ jedynie spójne, zrzeszone działania mogą pomoc w budowaniu wizerunku całej branży kosmetycznej w Polsce jako nowoczesnej, innowacyjnej i wysoko konkurencyjnej. Natomiast, żeby taka promocja na forum międzynarodowym odniosła sukces, powinna spełniać podstawowe warunki: musi być oparta na prawdziwych wartościach, spójnych dla uczestników branży oraz wykorzystywać jednolitą, spójną i skuteczną komunikację, ponadto musi być konsekwentnie prowadzona przez szereg lat.
Działania wspierające polską branżę kosmetyczną podjął także Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Rzymie. Kierownik Wydziału, radca Michał Górski, stwierdził: WPHI odnotowuje rosnące zainteresowanie polskimi wyrobami na rynku włoskim ze względu na ich dobrą jakość i atrakcyjną cenę. Dlatego też WPHI nawiązał współpracę ze zrzeszającą 390 tys. włoskich agentów handlowych organizacją Forum Agenti, dzięki czemu powstała m.in. włoskojęzyczna strona internetowa prezentująca im polskich wystawców bolońskich targów i umożliwiająca umawianie z nimi spotkań.
Targowa oferta
Firmy mają swoje indywidualne strategie dotarcia do klienta. Eveline Cosmetics przygotowała duże, bo liczące ponad 60 m2 stoisko: Duże stoisko to nic innego jak ogromna przestrzeń do pochwalenia się naszym szerokim asortymentem. Udział w targach, zaprezentowanie naszych produktów pokazuje jak rozwinęliśmy się przez 30 lat. Obecnie 70 milionów naszych produktów dociera do ponad 70 krajów na całym świecie, a to oznacza, że każdego dnia ponad 190 tys. klientów kupuje kosmetyki sygnowane logo Eveline – podkreśla Karina Kozerska. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. SPC House of Media, organizator programu ul. Madalińskiego 20/1A, 02-513 Warszawa tel.: 22 646 42 66, info@polishcosmetics.pl Z kolei Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris kładzie nacisk na prezentację dokonań badawczych firmy: Targi to niepowtarzalna okazja do zaprezentowania spektakularnych wyników naszych najnowszych badań w dziedzinie kosmetologii, które poskutkowały dwoma zgłoszeniami patentowymi, dokonanymi przez nas w zeszłym roku oraz znalazły już zastosowanie w nowych unikalnych liniach produktowych, które będziemy prezentować w Bolonii – mówi Wiktoria Brzozowska.
Polskie firmy przygotowały ofertę dla odbiorców z całego świata: Przede wszystkim nastawiliśmy się na zaprezentowanie podczas targów naszej oferty potencjalnym kontrahentom z Europy. Jednak w związku z popularnością targów w branży kosmetycznej i dużą liczbą gości odwiedzających targi, pochodzących z całego świata, liczymy również na możliwość nawiązania kontaktów z firmami z innych kontynentów, np. Azji – mówi Zbigniew Kreft.
Targi trwały w dniach 8–11 marca.