Z badania przeprowadzonego w ramach III edycji kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” wynika, że niemal połowa Polaków spożywa owoce i warzywa kilka razy dziennie! Dla prawie 60% respondentów faworytem wśród owoców jest jabłko, ulubionym warzywem – pomidor (57%), jednak to bez ziemniaka Polacy nie wyobrażają sobie kuchni (32%)[1]. Owoce najchętniej konsumowane są na surowo (80%), natomiast warzywa goszczą na polskich stołach przede wszystkim w postaci surówki lub sałatki (65%).
Niemal 50% respondentów biorących udział w
sondażu deklaruje, że po owoce i warzywa sięga kilka razy dziennie. Wśród krajowych
owoców najpopularniejsze, a zarazem najbardziej lubiane są jabłka (57%)
i truskawki (44%). Najrzadziej natomiast jemy m.in. porzeczkę, agrest i morele.
Wśród ulubionych warzyw bezkonkurencyjne są pomidory (57% wskazań), a za nimi
plasują się ogórki (48%), ziemniaki (40%) oraz marchewka (38%).
– Jako dietetyk cieszę się, że Polacy deklarują tak częste spożycie warzyw i owoców w swojej diecie. Niestety zapewnienia nie zawsze idą w parze z nawykami żywieniowymi. Okazuje się, że większość Polaków wie, jakie korzyści dietetyczne niesie za sobą spożywanie tej grupy produktów, oraz że warto sięgać po nie codziennie, jednak nie posiada wystarczającej wiedzy nt. sposobów przygotowywania warzyw i owoców, aby były smaczne i zachowały wartości odżywcze. Często też udział warzyw i owoców w codziennym menu jest przeceniany, niesłusznie bowiem uznaje się produkty wysokoprzetworzone za ich ważne źródło – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.
Bez jakich natomiast warzyw Polacy nie wyobrażają sobie gotowania?
Okazuje się, że Polacy najczęściej wykorzystują w swojej kuchni ziemniaki – robi to aż jedna trzecia respondentów. Tuż za ziemniakami najbardziej przydatne w czasie przyrządzania posiłków są według badanych pomidory (25%), cebula (15%), marchewka (10%) oraz ogórek (7%). Zdecydowanie rzadziej wskazywana jest kapusta, pietruszka, burak, por, fasola, seler czy groch.
– Biorąc pod uwagę fakt, że Polacy są prawdziwymi amatorami ziemniaków, pomidorów i jabłek, warto zaprezentować im ciekawe pomysły kulinarne również na inne krajowe produkty. Z pewnością wzbogacą one dietę o nowe, cenne witaminy i składniki mineralne oraz urozmaicą jadłospis. Nie bójmy się eksperymentować w kuchni z kolorową kapustą, burakami, cukinią, dynią, gruszkami, śliwkami czy szpinakiem – w niekonwencjonalnej, zdrowej, a zarazem prostej odsłonie – dodaje ekspertka.
Forma ma znaczenie
Zdecydowana większość badanych sięga po surowe owoce (79%), 40% Polaków spożywa je w formie soków i napojów owocowych, a niemal co trzeci respondent używa ich jako dodatku do posiłków lub przygotowuje z nich sałatki. Co czwarty Polak je owoce w postaci przetworów (dżemy, kompoty), a także smoothies i koktajli.
Warzywa najczęściej konsumowane są w postaci surówki/sałatki (65%). Ponad połowa badanych je surowe warzywa (np. jako dodatek do kanapki), a 48% wykorzystuje te produkty jako składnik zupy.
– Polskie owoce i warzywa, niezwykle doceniane przez szefów kuchni, oprócz walorów odżywczych posiadają niesamowite możliwości kulinarne – sekret tkwi w dobrej jakości, świeżych i lokalnych produktach oraz umiejętnym łączeniu tradycyjnej kuchni z nowoczesnymi technikami przygotowywania potraw, typu sous-vide. Również w zaciszu własnego domu można skomponować ciekawe i niestandardowe dania, bazując na nieoczywistych połączeniach smaków i faktur, które zachwycą rodzinę i będą prawdziwą ucztą dla podniebienia. Jedną z takich potraw jest stek z kalafiora
z pomidorową salsą i jajkiem sadzonym – fuzja smaku i koloru! – mówi Marcin Budynek, szef kuchni i ekspert kampanii.
Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Warzywa i owoce – na szczęście!” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na profilu na Facebooku: www.warzywaiowocenaszczescie.pl
www.facebook.com/warzywaiowocenaszczescie
[1] Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research w lipcu 2019 roku metodą wywiadów on-line (CAWI), na próbie N=1031, wśród Polaków w wieku 20-50 lat.