Potencjał Twojego gabinetu Twoim potencjałem

26
fot. Obraz licencjonowany przez Depositphotos.com/Drukarnia Chroma
Fot. Obraz licencjonowany przez Depositphotos.com/Drukarnia Chroma

Każdy salon beauty dysponuje zasobami, na które składają się urządzenia, specjalistyczne produkty kosmetyczne oraz pracownicy. Jednak nie zawsze, są one w pełni wykorzystywane.

Salony są zwykle wyposażone w bardzo dobry i drogi sprzęt, który charakteryzuje wiele możliwości terapeutycznych oraz luksusowe produkty kosmetyczne. Niestety te możliwości są nie wykorzystane co zawsze zastanawia bo, dlaczego nie zaoferować klientom terapii łączonych, które zdecydowanie są skuteczniejsze i pozwalają wyróżnić się na rynku?

Istotne jest, aby w pełni wykorzystać zasób salonu który już jest, a następnie wdrożyć w rozwój biznesu i cieszyć się dużo większym zyskiem.

Zanim przejdziemy do omawiania jak optymalnie wykorzystać potencjał narzędzi które już są w gabinecie to odpowiedzmy sobie na pytanie z czym wiąże się wizyta w profesjonalnym salonie beauty i dlaczego klienci mają odwiedzić Twój salon?

Wizyta w salonie nie powinna polegać tylko na pielęgnacji i upiększaniu ciała, ale przede wszystkim na budowaniu świadomości zdrowotnej i kształtowaniu zachowań u osób korzystających z usług. Klient, który chętnie korzysta z tradycyjnych usług, takich jak masaże, zabiegi pielęgnacyjne na ciało i twarz czy z osiągnięć medycyny estetycznej, jest również często zainteresowany zdrowym stylem życia. Dlaczego więc tego nie wykorzystać i nie zaoferować czegoś odpowiadającego jego potrzebom.

Możliwości jest wiele, jedną z nich może być forma cyklicznych warsztatów o dowolnej tematyce związanej z urodą i zdrowiem. Pamiętaj, aby poruszać tematy użyteczne w codziennym życiu oraz nieskomplikowane. Prostota to klucz do sukcesu. Warunkiem jest, aby oferta warsztatów była ciekawa, prowadzona przez wysokiej klasy specjalistów oraz żeby zajęcia powtarzały się cyklicznie. Część managerów salonów beauty już docenia korzyści płynące z takich spotkań i chętnie je powtarza, ponieważ przekonali się, że ma to spory wpływ na wyniki finansowe.

Niestandardowa oferta pozwoli Ci na wyróżnienie miejsca i szybciej pozyskasz nowych klientów. Spójrz na swoją ofertę oczami klienta, gdy w okolicy jest kilka salonów i wszystkie oferują podobne zabiegi. Musisz zmienić sposób spostrzegania Twojego gabinetu przez potencjalnych klientów i zaoferować coś innego, wyjątkowego.

Większość salonów beauty jest wyposażona w bardzo dobre jakościowo preparaty kosmetyczne oraz wysokiej klasy sprzęt. Wciąż poszukują one nowości na rynku kosmetycznym, inwestując w kolejne urządzenia i wzbogacając tym samym swoją ofertę zabiegową. Nie byłoby w tym nic nieprawidłowego, gdyby posiadane wyposażenie było w pełni wykorzystane. Nie warto więc inwestować w następny sprzęt, jeśli z powodzeniem można wykorzystać ten, który już się posiada. Pamiętajmy, że sam zakup nowoczesnej technologii nie zapewni salonowi sukcesu. Trzeba jeszcze umiejętnie wykorzystać potencjał danej technologii. Jednym z takich przykładów będzie infuzja tlenowa, gdzie w większości gabinetów wykorzystywana jest tylko do zabiegów na twarz a można jeszcze z użyciem tego urządzenia robić zabiegi na skórę głowy oraz włosy. Dodatkowo warto posiąść umiejętności dotyczące łączenia technik, które pozwalają na uzyskanie naprawdę szybkich i bardzo widocznych efektów, co jest niezmiernie istotne dla dzisiejszych klientów. Wymaga to jednak kompleksowej wiedzy operatora na temat stanu skóry pacjenta, jego zdrowia, predyspozycji i przeciwwskazań do stosowanych preparatów oraz zjawisk fizykalnych.

Pracownicy

Jednym z klasycznych błędów popełnianych przez właścicieli salonów urody jest brak wykorzystania potencjału pracowników, a to oni są siłą napędową i najważniejszym ich zasobem. Wykwalifikowana kadra pracownicza jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wyniki każdej firmy. Stąd też trzeba zatrudniać pracowników z odpowiednim wykształceniem, dbać o rozwijanie ich umiejętności oraz o dodatkowe szkolenia poszerzające ich wiedzę.

W realiach funkcjonowania salonu każdy wykwalifikowany pracownik musi mieć podstawowe umiejętności zarządzania oraz planowania, by móc zapewnić odpowiedni poziom usługi. Dość często klienci korzystają z kilku zabiegów podczas jeden wizyty w salonie i wówczas należy precyzyjnie zaplanować kolejność zabiegów, tak aby klient mógł się zrelaksować oraz kolejność zabiegów miała sens np.: seans z saunie przed masażem czy zabiegiem na ciało. Umiejętność planowania kolejnych wizyt, a co za tym idzie sprzedaż zabiegów owocuje zyskaniem klienta na stałe. Warto nauczyć personel jak tworzyć kompleksowe programy zabiegowe np.: modelowania sylwetki, a nie tylko opierać się na sprzedaży serii zabiegów.

Kolejnym przykładem złego wykorzystania zasobów personelu jest brak profesjonalnego podejścia do pracownika w pierwszym etapie jego pracy. Wybór właściwej osoby na właściwe stanowisko to jeszcze nie wszystko. Każda nowa osoba w firmie to pewna zmiana, pierwsze dni pracy przez wiele osób są wspominane jako szczególnie stresujące. To wyzwanie nie tylko dla świeżo zatrudnionej osoby, lecz także dla firmy, która ją przyjmuje. Wbrew pozorom, od procesu wdrożenia pracownika bardzo wiele zależy.

Jeśli pracownika pozostawimy samemu sobie, to spowoduje, ze jego potencjał będzie wykorzystany z opóźnieniem lub wcale. W konsekwencji będzie to groziło kolejną rekrutacją, bo nowa osoba z jakichś powodów się nie sprawdziła. Wprowadzając nowego członka do zespołu dobrze przemyśl strategię wdrażania uwzględniając czynniki psychologiczne, społeczne i kulturowe, zarówno nowego pracownika, jak i pozostałych członków zespołu. Ten etap jest bardzo często zaniedbywany, a odpowiednie jego zaplanowanie pozwoli na pomyśle zakończenie procesu rekrutacji.

Nie mniej ważne są kompetencje osoby zarządzającej, ponieważ zapewnia to poczucie stabilności, pewności oraz dodaje odpowiedniej wartości w firmie. Zatrudnienie odpowiedniej osoby na stanowisko menagera jest kluczowe, jeśli zależy nam na rozwoju firmy i nie da się tego pominąć, ani zastąpić tej funkcji „obrotną recepcjonistką”. Według definicji manager powinien być osobą odpowiedzialną za realizację działań podległych mu osób i działu, zwiększanie efektywności pracy, przez stosowanie odpowiednich sposobów zarządzania ludźmi. W praktyce praca managera często wymaga adaptowania się do dość chaotycznego środowiska, co często staje się pułapką dla „świeżo upieczonych” osób zajmujących to stanowisko. Zaczynają pracować jak strażacy, zajmując się „gaszeniem pożarówczyli od rozwiązania jednego problemu do drugiego. Taki sposób działania nie pozostawia wiele czasu na planowanie, analizy i działanie.

Jedną z najistotniejszych umiejętności w pracy managera powinno być delegowanie zadań. Brak takiej umiejętności prowadzi do spadku efektywności całego zespołu, a przede wszystkim, zmusza jego samego do wytężonej pracy. Ten kto tego nie potrafi, zawsze będzie spóźniony, a jego pracownicy nigdy nie dojrzeją do samodzielnej pracy. Doprowadzić to może do tego, że na każdym kroku będą się oglądać na menadżera, przez co oduczą się samodzielnego myślenia. Oczywiście taki menadżer będzie się czuł niezbędny w firmie w której pracuje. Aby skutecznie zarządzać zespołem i wykorzystywać w pełni jego potencjał, menedżer musi umiejętnie delegować zadania.

Współczesny manager posiada wiele imion: lider, wizjoner, analityk, strateg, motywator, inspirator, psycholog, coach, koordynator. Raczej nie powinien być nadzorcą, kontrolerem czy tradycyjnie rozumianym nauczycielem. Takie zdefiniowanie tego stanowiska oczywiście nie wyczerpuje tematu, ale określa najważniejsze kompetencje w pracy managera. Można ją potraktować jako pewnego rodzaju punkt wyjścia do oceniania potencjału, wiedzy i umiejętności managerskich.

Jak widać prowadzenie salonu beauty jest bez wątpienia procesem, gdzie każdy z etapów jest niezmiernie ważny i jednocześnie zależny od pozostałych. Ważna jest przy tym konsekwencja. Jej efektem jest wypracowanie przemyślanych rozwiązań, które razem tworzą spójny układ. Klienci wolą przychodzić do miejsc, gdzie czują się zawsze mile widziani, bo biznes to przede wszystkim dobre relacje z ludźmi.

Beata Adamczyk

 

 

Beata Adamczyk
Wieloletni praktyk, 20 lat na rynku, specjalizuje się w zaawansowanych procedurach anti-aging propagując jednocześnie holistyczne metody pracy. Manager Kliniki Urody Feniks,  konsultantka beauty & spa.

DSD de Luxe