W ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” eksperci Kantar badali motywy i bariery zmiany diety na zawierającą więcej owoców i warzyw. Poznaliśmy jak różne grupy wiekowe próbują zwiększyć spożycie. Różnice pokoleniowe, czynniki determinujące sukces i porażkę, oraz triki i sposoby by ułatwić sobie utrzymanie zdrowych nawyków. Wyniki skomentowali producenci oraz dietetyk Monika Stromkie-Złomaniec.
Rolą nas wszystkich jest pomagać w tym procesie. Mamy być drogowskazem i pomocnikiem tam gdzie pojawiają się trudności. Na początku powinniśmy zaciekawić. Znaleźć nić porozumienia pokazując, że owoce i warzywa są fajne, ich działanie różnorodnie i intrygujące. W drugim kroku oswoić, pokazać nowe gatunki. W trzecim kroku musimy podpowiadać jak robić zakupy. Jak ocenić świeżość, co jest lepsze do danej metody obróbki, a nade wszystko jak robić zakupy z listą, jak zaplanować większe spożycie warzyw i owoców. Dalej, jak przechowywać i jak przetwarzać tak by nic się nie marnowało. Jak kisić czy zamrażać. Konsekwencja tych małych kroków sprawi, że rósł będzie udział warzyw i owoców we każdym z naszych codziennych posiłków – mówi dietetyk kliniczny Monika Stromkie-Złomaniec.
– Rośnie świadomość roli warzyw i owoców. Pandemia zwróciła uwagę na jakość diety, naturalne źródła odporności, chcemy też kupować lokalnie. Ale częściej podjadaliśmy, zajadaliśmy stres, i to jest też ta tzw. nowa normalność. Produkty świeże i zdrowe nie notowały wzrostu porównywalnego z przyjemnościowymi, takimi jak snacki, czekolada czy wino. To produkty przyjemne, ale nie rujnujące zdrowia. Kluczowe jest zatem pokazywanie warzyw i owoców jako coś przyjemnego. Nie dieta rozumiana jako wyrzeczenie, a przestrzeń do odkrywania nowych smaków, jako pełnię możliwości. Kosztem percepcji czasochłonności, czegoś trudnego i ograniczającego – mówi Alicja Włodarczyk, ekspert Kantar.
W dalszej części prezentujemy wyniki badań trzech grup konsumentów. Pierwszą stanowili tzw. „Młodzi dorośli”. Respondenci w wieku 19-30 lat. Bezdzietni single i dinks. Żyją w biegu łącząc pracę i studia. Często cierpią na brak czasu. Kwestie finansowe są dla nich istotne. Drugą stanowili „Rodzice”. Respondenci w wieku 31-50 lat. Rodzic minimum jednego w wieku poniżej 16 lat. Mieszkający zarówno z partnerem jak i sami z dzieckiem. Kwestie finansowe są dla nich drugorzędne względem zdrowia. Trzecią grupę stanowili ludzie „Dojrzali”. Respondenci w wieku 51-65 lat. Mieszkający z partnerem, dziećmi w wieku powyżej 16 lat lub sami. Oto materiał prezentujący: Jak różne grupy wiekowe zmieniają sposób odżywiania na zawierający większą ilość warzyw i owoców? Co ułatwia i co utrudnia proces zmiany diety na zawierającą więcej warzyw i owoców? – link
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#PołowaTegoCoJemy #WczorajnaTalerzu
https://stories.prowly.com/129744-zmiana-sposobu-odzywiania-to-proces-ktory-mozemy-wspierac