Bezpieczna i skuteczna laseroterapia

94
fot. Pexels

Laseroterapia jest prężnie rozwijająca się dziedziną kosmetologii i medycyny estetycznej.

Lasery w szybki i skuteczny sposób pomagają nam pozbyć się wielu problemów estetycznych: nadmiernego owłosienia, rozszerzonych naczynek, blizn czy niechcianego tatuażu.

Jakkolwiek lasery są wspaniałymi urządzeniami, praca z nimi wymaga dużej wiedzy, zrozumienia tematu a przede wszystkim odpowiedzialności, gdyż użyte niewłaściwie mogą spowodować wiele skutków ubocznych: od oparzeń skóry do trwałego uszkodzenia wzroku.

W tej chwili na rynku polskim nie ma żadnych regulacji co do jakości sprzętu, uprawnień operatora czy samego pomieszczenia zabiegowego. Dlatego jako wieloletni praktyk zawsze polecam współpracę ze sprawdzonym dystrybutorem, który oprócz sprzedania nam sprzętu posiadającego certyfikaty medyczne, zapewni również szkolenie oraz wsparcie merytoryczne i serwisowe w przyszłości.

Podstawową ochroną naszą i naszego klienta są okulary ochronne. Lasery klasy 3B i 4, ze spectrum 400-1400 nm, czyli te, które są najczęściej używane przez gabinety kosmetyczne, użyte nieumiejętnie mogą na stałe uszkodzić nasz wzrok. Dlatego okulary ochronne są absolutnie niezbędne. Ważne, aby miały certyfikat CE oraz chroniły nas przed konkretną wiązką lasera: na przykład kiedy pracujemy z laserem diodowym, okulary powinny chronić nas przed wiązką 810 nm. Okulary przeznaczone do innej długości fali nie będą chroniły naszego wzroku. Okulary powinny być w dobrym stanie, bez pęknięć i zarysowań. Niedopuszczalne jest również wkładanie pod okularki ochronne do zabiegów na twarz wacików kosmetycznych, gdyż wtedy nie mamy pełnej ochronny wzroku.

Pomieszczenie zabiegowe, w którym wykonywane są zabiegi z użyciem sprzętu laserowego powinno być oznakowane odpowiednimi znakami ostrzegawczymi, informującymi o pracy lasera. Ważne jest, aby na czas pracy lasera nikt z zewnątrz nie miał swobodnego dostępu do pomieszczenia zabiegowego.

W gabinecie zabiegowym nie powinno być żadnych powierzchni odblaskowych, szczególnie luster. A okno na czas pracy lasera powinno być szczelnie zakryte.

Czy wiesz, ze laser ND:YAG o długości fali 106 nm ma zasięg 5 m? Więc teoretycznie osoba przechodząca koło okna gabinetu jest narażona na niebezpieczeństwo uszkodzenia wzroku.

Sprzęt laserowy powinien być regularnie serwisowany, a każde serwisowanie udokumentowane. Również dobrym zwyczajem jest sprawdzenie lasera każdego dnia, przed rozpoczęciem pracy i udokumentowanie każdej usterki.

Konsultacja laserowa powinna być przeprowadzona z każdym nowym klientem. Powinna obejmować dokładny wywiad z klientem na temat jego zdrowia, przebytych chorób, zażywania leków, suplementów oraz ziół w celu wykluczenia przeciwskazań do zabiegu, ale także ustalenia oczekiwań klienta i tego, czy jesteśmy w stanie tym oczekiwaniom sprostać.

Podczas konsultacji powinniśmy zaproponować plan zabiegów, ich rozpiętość czasową oraz dokładny koszt. Klient powinien być dokładnie poinformowany o możliwych reakcjach skóry po zabiegu, po to, aby mógł się do zabiegu odpowiednio przygotować oraz, aby nie był zaskoczony reakcjami skóry, które bardzo często są normalne. Każdy klient powinien dostać od nas dokładną instrukcję z zaleceniami co do pielęgnacji skóry przed i po zabiegu. Takie dokładne i przejrzyste wyjaśnienie planu zabiegów pomoże nam uniknąć niepotrzebnych problemów w przyszłości, a przede wszystkim rozczarowania i niezadowolenia naszego klienta.

Podczas konsultacji laserowej powinniśmy przeprowadzić próbę laserową, po to, aby wybrać najbardziej optymalne i bezpieczne parametry i sprawdzić reakcję skóry. Taki test powinien być przeprowadzony minimum 48 godzin przed zabiegiem i powinien być przeprowadzany zawsze kiedy chcemy zmienić parametry laserowe albo kiedy zmieniły się warunki zdrowotne u naszego klienta np.: po kuracji zażywania leków fotouczulających, po ekspozycji na słońce. Nasz klient powinien podpisać zgodę na zabieg i powinien otrzymać od nas kopię tej zgody.

Bardzo ważne jest prowadzenie dokumentacji zabiegowej, dokładne zapisywanie parametrów zabiegowych w celu monitorowania progresu. Dobrym zwyczajem jest również dołączanie zdjęć.

Przed każdym kolejnym zabiegiem powinniśmy zadać naszemu klientowi pytania odnośnie jego zdrowia: czy coś zmieniło się od ostatniego zabiegu, czy klient rozpoczął nową kurację medyczną, czy się ostatnio opalał, jak również zapytanie o ciążę, która jest przeciwwskazaniem do zabiegu laserowego. Wszystkie te wiadomości powinny być przechowywane zgodnie z RODO.

Spisanie protokołów zabiegowych jak i protokołów postępowania w przypadkach powikłań i nieprawidłowych reakcji skóry powinno być standardem w każdej praktyce. Pomoże nam to ujednolicić pracę całego zespołu jak i zaoszczędzi nam bardzo często niepotrzebnego stresu, straty czasu oraz strat finansowych.

Z mojego wieloletniego doświadczenia w pracy z laserem wiem, że najczęściej do roszczeń finansowych ze strony naszego klienta nie dochodzi po tak zwanych poparzeniach, ale w przypadkach zaniedbania i nieprofesjonalnie udzielonej pomocy naszemu klientowi, kiedy doszło do nieprzewidzianej reakcji skóry.

Warto pamiętać, że nawet najlepszym zabiegowcom zdarzają się nieprzewidziane reakcje skóry, ale pracując zgodnie z zasadami bezpieczeństwa możemy je zminimalizować jak również być na nie przygotowanym i wiedzieć jak z nimi postępować.

Moje ulubione, usłyszane wiele lat temu powiedzenie: „wiele sytuacji nie wydarza się, bo jest zasługą szczęścia a nie tego, że zostało zaplanowane, aby się nie zdarzyło”.

Dlatego nie zostawiajmy zdrowia i bezpieczeństwa naszych klientów, współpracowników oraz nas samych przypadkowi czy szczęściu.

Joanna Wyszyńska
Kosmetolog z 23-letnim stażem, absolwentka Wyższej Szkoły Fizjoterapii we Wrocławiu. Szkoleniowiec Pulse Light Clinic – sieci klinik laserowych w Wielkiej Brytanii. Założyciel Laser Consulting (www.laser-consulting.com).