7 sprawdzonych sposobów jak budować dochodowy biznes salonu Beauty

292

Jeśli prowadzisz własny biznes beauty, z pewnością wiesz, jak fantastyczna jest to przygoda. Wiąże się to jednak z mnóstwem zaangażowania i dobrym rozeznaniem w biznesie. Poznaj 7 sprawdzonych sposobów na to, jak budować dochodowy biznes salonu beauty i jak sprawić, by dowiedział się o nim cały świat!

Fundament działań marketingowych

Niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczynasz swoją karierę w branży beauty, czy jesteś już na rynku od wielu lat, żeby prowadzić skuteczne działania marketingowe, musisz zbudować solidne podstawy. Wykonanie na początku pracy analityczno-kreatywnej ułatwi Ci późniejsze opracowywanie spójnej komunikacji z klientami – niezależnie od typów reklamy, które wybierzesz.

Pierwszym, od czego trzeba zacząć, jest określenie grupy docelowej klientów. Możesz to zrobić na kilka sposobów, np.:

  • szukając i spisując cechy wspólne, łączące Twoje dotychczasowe klientki;
  • planując, do jakich klientek chcesz docierać ze swoimi usługami i produktami;
  • analizując, jacy klienci korzystają z usług konkurencji.

Możesz określić to, kim jest „klientka idealna”, wpisując jej cechy do tabeli lub możesz stworzyć jej charakterystykę, opisując ją niczym postać występującą w powieści. Podaj jak najwięcej szczegółów, którymi się wyróżnia: nie tylko takich, jak wiek czy zamożność, ale też sposób życia, styl ubierania się, podejście do pieniędzy, związki rodzinne, stan włosów, wagę, dietę i wiele innych.

Im więcej określeń spiszesz, tym lepiej dla przyszłych działań.

W drugim kroku pomyśl o swoich mocnych i słabych stronach. Skonfrontuj je z konkurencją. Zobacz, jak działają inni na tym samym rynku, jak zdobywają klientów oraz czym możesz wyróżnić się na ich tle. Znajdź coś, co będzie stanowiło wartość dodaną do korzystania z Twoich usług, czym nie mogą pochwalić się inne salony.

Wreszcie zdecyduj o tym, jak chcesz, by widzieli Cię klienci. Przejrzyj Pinteresta i inne media społecznościowe w poszukiwaniu inspiracji. Pomyśl o kolorystyce, stylu graficznym, ale też bliskim Ci słownictwie. Na tej bazie będziesz tworzyć posty, stronę internetową, uniformy dla pracowników, logo i inne elementy związane z Twoją marką.

Podstawa – strona www

Żadna firma w dzisiejszych czasach nie może się obyć bez strony internetowej. Aby działała bez zarzutu i zachęcała do zapisywania się na zabiegi, musi być zrobiona przez profesjonalistów. Nie oszczędzaj na tym narzędziu, ponieważ będzie Ci ono służyło przez długie lata.

Zadbaj o piękne zdjęcia, które przedstawiają Twój salon i efekty zabiegów oraz pozycjonujący tekst – ten sprawi, że będzie widoczna wysoko w wyszukiwarkach. Zacznij prowadzić bloga z eksperckimi radami, które zainteresują Twoje klientki – te z grupy docelowej, którą opisałaś na początku. Pamiętaj o modułach pozwalających zarezerwować termin online oraz o newsletterze. Spróbuj też samodzielnie ustawić reklamy Google Ads, które zwiększą Twoją widoczność w sieci – lub zleć to specjalistom.

Salon beauty w social mediach

Niezależnie od tego, czy posiadasz stronę www, czy nie, profil w mediach społecznościowych jest niezbędny. Do wyboru masz m.in. Facebook, Instagram oraz Tik-Tok. Wszystkie wymagają regularnej pracy i systematycznego wrzucania postów – innych dla każdej z platform, by nie zanudzić obserwatorów. Jeśli wiesz, że nie znajdziesz na to czasu, wybierz tylko jeden i poświęć mu całkowitą uwagę.

Posty na FB i IG umieszczaj co 3-4 dni. Jeśli nie chcesz tego robić codziennie, raz na jakiś czas planuj harmonogram w aplikacji „Creator Studio” z 2-3 tygodniowym wyprzedzeniem. Pokazuj efekty zabiegów, opisuj tipy i triki dotyczące dbania o urodę oraz codzienność salonu i chwal się pracownikami czy używanymi kosmetykami. Nawiązuj do tego, czym żyje społeczność portalu, udostępniaj treści zabawne i poważne. Pamiętaj o estetycznych grafikach, które szybko przygotujesz w darmowych aplikacjach, takich jak Canva; o wstawianiu stories i budowaniu relacji z innymi. W określone dni prowadź live’y, podczas których podzielisz się z klientkami z Twojej grupy docelowej wiedzą na temat dbania o urodę lub dobierania kosmetyków. Wymyśl konwencję, która zainteresuje jak najwięcej osób i działaj regularnie!

W zależności od tego, którą platformę wybierzesz, zwróć uwagę na specyficzne korzyści płynące z danego miejsca. Pamiętaj o tym, że komunikacja musi być dopasowana do Twojej grupy docelowej!

  1. Na Facebooku pisz o promocjach, nowościach i o ofercie. Dołącz do grup specjalistycznych lub stwórz swoją, w której Twoi potencjalni klienci będą mogli zapytać Cię o różne rzeczy związane z Twoją działką.
  2. Na Instagramie udostępniaj relacje innych i komentuj cudze posty. Nawiąż kontakty z influencerami i zachęć ich do skorzystania za darmo lub z dużym rabatem z usług salonu w zamian za relacjonowanie tego na stories.
  3. Na Tik-Toku znajdziesz najmłodszych klientów – wrzucaj tam krótkie, zabawne czy edukacyjne filmy tematyczne.

Pamiętaj również o uruchamianiu co jakiś czas płatnych kampanii reklamowych, które pozwolą Ci dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców. Aby reklama była skuteczna, musi zawierać piękną kreację graficzną, zrozumiały i zachęcający komunikat oraz zostać poprawnie ustawiona – zarówno, jeśli chodzi o cechy klientek docelowych, jak i przekierowanie na stronę i wykorzystanie narzędzi takich, jak pixel Facebooka. Pamiętaj, że efekty przyjdą z czasem, gdy algorytm nauczy się grupy docelowej.

Rozwój marki osobistej

Spróbuj wykreować markę osobistą! Pomyśl o sobie, jak o ekspercie w danej dziedzinie i o tym, jak możesz przekazać swoją wiedzę innym. Zrobisz to skutecznie, prowadząc profil w mediach społecznościowych, na którym pokażesz np.: siebie przy pracy oraz opowiesz o różnych nowinkach z branży czy własnych doświadczeniach. Pamiętaj o tym, że im więcej dasz od siebie, tym Twoi klienci chętniej będą korzystali z Twoich usług. Zasada „Daj, daj, daj, proś.” jest tu szczególnie wyraźna – gdy kilkukrotnie dasz im coś od siebie za darmo, część odbiorców będzie chciała się podświadomie odwdzięczyć, zostawiając u Ciebie pieniądze. Napisz e-booka na temat interesujący potencjalne klientki. Udzielaj się w prasie i innych mediach przez treści sponsorowane, a z czasem bierz również udział w wywiadach ze znajomymi podcasterami i youtuberami.

Marketing szeptany i rekomendacje

Nic nie reklamuje tak skutecznie, jak marketing szeptany! Szczególnie w mniejszym mieście, gdzie konkurencja jest niewielka, rekomendacje mają ogromne znaczenie. Koniecznie zbieraj recenzje od klientek. Następnego dnia po wizycie wyślij im SMS lub maila, w którym zapytasz, jak się czuje po zabiegu, czy wszystko ok., a następnie poproś o zostawienie opinii i udostępniaj ich pozytywne komentarze w mediach społecznościowych. Pamiętaj tylko, żeby zapytać o zgodę za każdym razem, gdy chcesz podać napisane przez nie niepublicznie treści dalej lub umieścić ich zdjęcia w sieci!

Nieustanna praca zespołu

Pamiętaj, że sukces Twojego salonu zależy od sprawnej pracy całego zespołu. Klientka, która zostanie dobrze obsłużona, o wiele lepiej zapamięta markę i będzie ją pozytywnie kojarzyć! Co możesz zrobić, by wszystko chodziło jak w szwajcarskim zegarku?

  • Stwórz złoty standard obsługi klienta i upewnij się, że wszyscy Twoi pracownicy się do niego stosują.
  • Szkól nieustannie swój zespół zarówno z budowania relacji, jak i ich codziennych, podstawowych zadań.
  • Poproś recepcję, by od progu witała klientkę w drzwiach i zapewniała ją o pełnej uwadze, proponując napój i odwieszając płaszcz.
  • Zadbaj o ładny zapach w pomieszczeniach, delikatną muzykę, ekrany z efektami przed i po, miłe detale, takie jak świeże kwiaty i odpowiednią temperaturę oraz wilgotność powietrza.
  • Wejdź we współpracę ze świetnymi i niedostępnymi powszechnie markami kosmetycznymi, których kosmetyki będziesz sprzedawać i na bieżąco korzystaj z przekazywanych przez nie wiedzy!

Pomyśl też o małych giftach z logo salonu, które klientka otrzyma po wizycie. Każdy taki ruch sprawi, że pozytywnie zapamięta Twoją firmę.

Marketingowe inwestycje

Marketing wymaga pracy i czasu. Jeśli nie jesteś w stanie oddelegować powyższych zadań, skup się na tym, by małymi krokami wcielać choćby 2-3 z powyższych rad. Rób to systematycznie i z dbałością o szczegóły.

Pamiętaj też o inwestycjach, które zostaną z Tobą na długo. Film reklamowy, sesja zdjęciowa, jednolite uniformy, ulotki, banery, wizytówki – to tylko kilka z tych rzeczy, które wykorzystasz w przyszłości na wiele różnych sposobów.

Wreszcie: nie zrażaj się pierwszymi potknięciami i tym, że trochę czasu upłynie, zanim nauczysz się swobodnie korzystać z powyższych narzędzi! Jeśli zaś stać Cię na taką inwestycję – koniecznie znajdź kogoś, kto poprowadzi działania marketingowe dla Ciebie lub przeszkoli Twoich pracowników!

Justyna Sękowska
Trener i praktyk sprzedaży z 13-letnim doświadczeniem w branży beauty. Technik sprzedaży uczyła się od najlepszych, pracując zarówno dla małych butikowych salonów, jak i wielkich światowych korporacji (m.in. L’Oréal Polska). Wieloletnie doświadczenie pozwoliło jej opracować własne, autorskie szkolenie sprzedażowe, przeznaczone dla kosmetologów.
www.justynasekowska.pl