Dobrze skomponowane menu zabiegowe, profesjonalna aparatura kosmetyczna oraz miła i profesjonalna obsługa – to kluczowe czynniki zapewniające salonom beauty zainteresowanie klientów i w efekcie przychód.
Jednym z czynników, który spędza sen z powiek właścicielom salonów, to odpowiedź na pytanie: w jaki sprzęt wyposażyć swój gabinet, już istniejący czy też ten nowo powstający.
Nauka nieustannie idzie do przodu i nie inaczej wygląda rzeczywistość w branży kosmetycznej. Jesteśmy zasypywani nowościami, a producenci i dystrybutorzy tychże nowości zapewniają, że ich sprzęt jest najskuteczniejszy i w efekcie końcowym najbardziej dochodowy. No i tutaj rodzi się szereg pytań, który sprzęt wybrać? Który będzie najlepszym rozwiązaniem? Czy mamy postawić na nowości rynkowe czy też zakupić sprzęt już dobrze znany wśród klientów.
Zapewne każdemu inwestorowi zależy na jak najlepszym wyborze, a co za tym idzie zadowoleniu klienta oraz zyskach. Wielu z nich niestety zaczyna tworzenie swojej inwestycji od projektu architektonicznego, co jest podstawowym błędem. Kolejność, gdzie mamy już niebanalnie wykończony lokal i zaczynamy wówczas zastanawiać się nad wyposażeniem w sprzęt oraz marką kosmetyczną, nie jest właściwa. Najwłaściwszym krokiem będzie rozpoczęcie działań od analizy koncepcji salonu, a w przypadku nowo powstającego obiektu rozpoczęcie prac nad koncepcją miejsca. Dobrze opracowana koncepcja obiektu, która między innymi bierze pod uwagę uwarunkowania geograficzne, gospodarcze, ekonomiczne powinna być podstawą w doborze sprzętu, pozwala to uniknąć wiele błędów. Jednym z takich błędów przy wyborze sprzętu bez opracowanej koncepcji jest kierowanie się głównie tym, co nam się podoba lub co ma konkurencja, a to jest już prosta droga do stworzenia oferty zabiegowej powtarzalnej i z punktu widzenia klienta mało atrakcyjnej, a co za tym idzie mało dochodowej.
Przy wyborze sprzętu do gabinetu istotna jest kompleksowa analiza, która bierze pod uwagę między innymi koncepcję, finanse oraz najnowsze trendy. Wielokrotnie już za pewne słyszeliście o tym, że należy wyjść poza schematy, wyróżnić swój obiekt na rynku, znaleźć sobie specjalizację, bo przecież nie można być dobrym we wszystkim. Ślepa pogoń za nowościami na pewno nie przysporzy nam dużej ilości nowych klientów.
Skoro już wiemy co stanowi istotę doboru sprzętu, to teraz musimy się zastanowić jakiej klasy i od którego dystrybutora, kupić czy wypożyczyć? Ceny urządzeń kosmetycznych zaczynają się od kilkunastu do kilkuset tysięcy np.: za wielofunkcyjny laser. Zapewne nie jeden z was zastanawiał się czy inwestycja w drogi sprzęt się zwróci i czy, żeby skorzystać z nowoczesnych technologii musimy wydać dużą sumę pieniędzy? Aby uzyskać odpowiedź i podjąć właściwą decyzję musimy popatrzeć na rozwój biznesu w szerokiej skali, skrupulatnie sprawdzić zapotrzebowanie wśród klientów na daną usługę, technologię. Kluczowe jest przeliczenie stopy zwrotu inwestycji, bo jeśli zwrot ma nastąpić po kilku latach to na rynku już pojawią się nowe technologie i twoja inwestycja nie zdąży przynieść zakładanych dochodów. Wówczas lepszym rozwiązaniem będzie wypożyczenie danego sprzętu. Na pytanie, czy warto kupić urządzenie czy wypożyczyć, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jest to uzależnione od wielu czynników, między innymi od tego na jakim etapie rozwoju jest biznes i zapotrzebowanie wśród klientów.
Analizując ilość potrzebnych nam urządzeń, możemy rozważyć zakup wielofunkcyjnego urządzenia kosmetycznego, czyli tzw. kombajnu kosmetycznego. Daje nam to możliwość przeprowadzania kilku zabiegów przy użyciu jednego urządzenia i sprawdza się przy podstawowych zabiegach, takich jak peeling kawitacyjny, mikrodermabrazja, oxybrazja itd. Dobry kombajn kosmetyczny charakteryzuje się możliwością rozbudowy, co w praktyce oznacza, że z czasem możemy dokupić funkcje.
Z moich obserwacji wynika, że klienci salonów beauty chętnie decydują się na zabiegi z udziałem maszyn, ponieważ nowoczesna aparatura przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii skutecznie podnosi efektywność terapii zabiegowych i daje szybkie efekty. Odpowiada na potrzeby społeczeństwa żyjącego w szybkim tempie.
Tutaj liczy się to co nowe, ale musimy być świadomi, że jeszcze bardziej to co skuteczne, wygodniejsze w użytkowaniu i przynoszące spektakularne rezultaty. Jakość ma ogromny wpływ na wizerunek salonu i lepiej mieć tego świadomość już na początku, by zawsze świadczyć usługi na wysokim poziomie. W miarę możliwości należy kierować się najwyższą jakością sprzętów, ale zawsze bezpieczeństwem podczas wykonywanych zabiegów i wysokim standardem oferowanej usługi.
Głównymi kryteriami, którymi należy się kierować podczas wyboru sprzętu kosmetycznego są: kraj produkcji, posiadane certyfikaty bezpieczeństwa i skuteczności, funkcje zabiegowe, okres gwarancji, oferta serwisowa, cena oraz szkolenie dla personelu.
Sprzęt kosmetyczny, który wybierzemy do naszego salonu, kliniki powinien posiadać wszystkie niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa, ale także i skuteczności wykonywanych na nich zabiegów. Jest to istotne z oczywistych względów, otóż profesjonalny salon kosmetyczny powinien być miejscem, w którym wasi klienci będą mogli bez żadnych obaw i z pełnym zaufaniem zadbać o swoje zdrowie i urodę. Wiele sprzętów na rynków nie posiada takich certyfikatów, co może w najgorszym przypadku oznaczać, że są niebezpieczne i mało skuteczne. Klienci szybko przestaną korzystać z usług salonu, który nie będzie dotrzymywał deklarowanych obietnic.
Kiedy już zasiądziemy do negocjacji handlowych rozmowę powinniśmy zacząć od przedstawienia koncepcji oraz zapotrzebowania, tym sposobem unikniemy przysłowiowego „wciskania” sprzętu, który nawet najlepszej jakości i w super cenie nie koniecznie będzie dobrym rozwiązaniem dla naszego obiektu.
Następnie przechodzimy do szczegółowego omówienia zasad współpracy a w tym jednym z ważniejszych aspektów jest serwis zakupionego urządzenia. Dostawca sprzętu jest zobowiązany do serwisowania go w czasie gwarancji jak i w okresie pogwarancyjnym. Nie zawsze dostawcy informują nas o czasie reakcji serwisu na zgłoszoną awarię, a to akurat jest bardzo ważne, bo nie po to kupujemy sprzęt, aby tygodniami czekać na naprawę. Powody są różne. Najczęstszym tłumaczeniem ze strony serwisu jest czekanie na zamówioną część, ale krótko mówiąc was nie powinno to dotyczyć. Przed zakupem urządzenia musicie dobrze zapoznać się z zasadami pracy działu serwisu. Najbardziej wygodna będzie opcja door-2-door. Jest ona wtedy, gdy producent wysyła swojego kuriera, który odbiera sprzęt z waszego salonu, a następnie wysyła naprawione urządzenie do was z powrotem, oczywiście na swój koszt. A jak jeszcze na czas naprawy wstawi urządzenie zastępcze to już lepszych warunków serwisowych dostać nie można. Waszym zadaniem jest wynegocjowanie jak najlepszych warunków!
Następny punkt to szkolenia dla personelu, zwykle przy zakupie urządzenia pierwsze szkolenie jest zagwarantowane, ale co dalej, kiedy zatrudnimy nowego pracownika lub potrzebujemy dodatkowego szkolenia? Musicie wiedzieć czy następne szkolenia są płatne i jaka jest ich cena. Niezmiernie ważne jest, kto prowadzi takie szkolenie, bo zapewne nikt nie będzie zadowolony, kiedy szkolenie będzie prowadziła osoba z bardzo małym doświadczeniem, a trzeba będzie za nie zapłacić i to niemałą sumę. Certyfikowane szkolenie, przeprowadzone przez dyplomowanego kosmetologa, lekarza z dużym doświadczeniem jest absolutną podstawą przy wyborze i zakupie sprzętu.
Punktem końcowym i najważniejszym będzie podpisanie umowy zawierającej wynegocjowane warunki i termin płatności.
Ze względu na ogromną konkurencję panującą na polskim rynku usług kosmetycznych wybór sprzętu kosmetycznego był i będzie jednym z najbardziej kluczowych dylematów. Nowo powstałe salony powinny wyróżniać się na tle pozostałych, a już na pewno dotrzymywać wysoko utrzymywanych standardów. Z tego względu, aparatura kosmetyczna coraz częściej staje się centralnym punktem każdego gabinetu beauty.
Beata Adamczyk
Wieloletni praktyk, 20 lat na rynku, specjalizuje się w zaawansowanych procedurach anti-aging propagując jednocześnie holistyczne metody pracy. Manager Kliniki Urody Feniks, konsultantka beauty & spa.