Niewątpliwie Facebook to „król” Social Mediów. Ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie korzysta z tego serwisu każdego miesiąca.
W naszym kraju Facebook również cieszy się dużą popularnością, średnio 14-15 milionów aktywnych użytkowników, w większości to kobiety. Jeśli nadal zastanawiasz się, czy tutaj znajdziesz swoich klientów to zdecydowanie polecam ten serwis.
Media społecznościowe sprzedaży
Bez wątpienia Social Media są doskonałym narzędziem, które możemy wykorzystać
w sprzedaży naszych usług lub towarów. Ale zanim zaczniemy powinnyśmy się zastanowić nad doborem odpowiedniego medium. Każdy dostępny serwis społecznościowy jest skierowany do różnych grup odbiorców, wiąże się z tym również odmienny sposób komunikacji oraz dystrybucji tzw. „Contentu”. To ważne, żeby w ramach strategii komunikacyjnej i reklamowej określić gdzie będziemy aktywni i na czym ta aktywność będzie polegała. Dla przykładu całkiem inne treści powinnyśmy tworzyć na Facebooku, a inne na Instagramie, gdzie „Content” oparty jest głównie na obrazie czy to w postaci zdjęcia czy też krótkiego filmu. To jednak nie wszystko, bo powinnyśmy pamiętać również o odpowiednim „hasztagu” w poście, który publikujemy, ponieważ może się to przyczynić do popularności danego postu, a co za tym idzie zdobyciu większego zasięgu takiego postu.
Niestety od jakiegoś czasu widać trend zmniejszania zasięgu postów (posty organiczne, które nie są sponsorowane) – wynika to ze zmian w algorytmie Facebooka, który jest ustawiony na zaniżanie zasięgu zmuszając nas do wykupienia płatnej kampanii reklamowej. Model biznesowy Facebooka opiera się na założeniu, że najpierw zbieramy informacje o naszych użytkownikach (m.in. czego szukamy w wyszukiwarce, kiedy najczęściej korzystamy z tego serwisu, jakie treści najchętniej oglądamy i w jaki sposób wchodzimy z nimi w interakcje, a te informacje są gromadzone na serwerach, które są rozrzucone po całym świecie. W ten sposób wcześniej wspomniany algorytm Facebook’a jest w stanie poznać nasze zainteresowania, a nawet przewidzieć nasze zachowanie. Tak zgromadzone i przetworzone informacje o użytkownikach są następnie sprzedawane reklamodawcom, którzy poprzez wykupienie kampanii reklamowej w tym serwisie mogą dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Kampanie płatne to ponad 95% dochodu Facebooka. Facebook daje nam doskonałe narzędzie analityczne gdzie w dowolny sposób możemy segregować, analizować i dobierać wg. własnych potrzeb użytkowników, do których będziemy mogli dotrzeć z reklamą. Dla przykładu wg. danych Facebook’a w Polsce jest aktywnych miesięcznie ponad 7-8 mln. kobiet, z czego większość to osoby w przedziale wiekowym 25-34. Jeśli dołożymy jeszcze parametr np. kobiety zainteresowane „kosmetologią” to wychodzi nam 700 tys. aktywnych użytkowniczek miesięcznie tego serwisu.
Zarówno Instagram jak i Facebook dają nam możliwości wykupienia reklamy i warto to wykorzystać w strategii. Praktycznie non stop Facebook rozbudowuje swoje systemy reklamowe, a wszystko po to, żeby zaspokoić potrzeby reklamodawców. Już jakiś czas temu Facebook wprowadził ciekawe rozwiązania w reklamie, które są godne uwagi dla branży kosmetycznej to m.in.: „Local Awareness” – czyli reklama lokalna, skierowana jest to do tych firm, które chcą zwiększyć rozpoznawalność swojego biznesu w obrębie kilku kilometrów od siedziby firmy. Co daje nam taki format reklamowy? Przede wszystkim to, że reklamę naszej firmy zobaczą osoby, które znajdują się w pobliżu firmy np. w odległości 1 km od siedziby. Zwłaszcza nowo powstałe firmy powinny korzystać
z tego narzędzia. To również szansa na promocje naszej marki dla osób, które pierwszy raz pojawiły się w naszym mieście i nasze usługi mogą zaspokoić ich potrzeby.
Kolejnym ciekawym narzędziem reklamowym jest „Lead Generation” – pozyskiwanie kontaktów. Ten format reklamowy ma za zadanie pozyskanie informacji kontaktowych do osób, które mogą być zainteresowane ofertą naszej firmy. Przewaga tego narzędzia polega na tym, że tworząc taką reklamę możemy pozyskać dane dla nas interesujące, m.in. nr telefonu, adres e-mail, a to wszystko w ramach aplikacji Facebooka. Nie musimy odsyłać użytkownika do tzw. Landing Page, czyli do stron internetowych, których zadaniem jest uzyskanie takich właśnie informacji. Ten format reklamowy niewątpliwie skraca drogę, jaką musi przejść użytkownik, żeby dokonać np. zakupu naszego produktu, ponieważ cały proces od kliknięcia w reklamę po dokonanie zapisu w formularzu następuje w aplikacji w systemu Facebook – dając nam reklamodawcom od razu dostęp do tych danych z poziomu naszego firmowego Fan Page’a. Jak wiadomo krótszy czas od kliknięcia w reklamę do zakupu lub rejestracji w naszym serwisie może się przyczynić do sukcesu naszej reklamy. Ten format reklamowy doskonale sprawdzi się w branży kosmetycznej np. dla gabinetów SPA lub fryzjerskich.
Social Media to nie tylko Facebook
Choć niewątpliwie Facebook jest największym serwisem społecznościowym na świecie, to jednak należy pamiętać o tym, że są jeszcze inne kanały Social Media, które możemy wykorzystać do zwiększenia rozpoznawalności naszego biznesu albo w sprzedaży naszych usług lub towarów.
Wspomniany wcześniej serwis Instagram, już jakiś czas temu wprowadził możliwość wykupienia formatu reklamowego przez reklamodawców – ten kanał doskonale się sprawdza w przypadku marek „Lifestylowych”. Duże pole do popisu mają tutaj przede wszystkim marki takich branż jak: producenci zegarków, biżuterii, projektanci ubrań ale również gabinety urody. Reklamę na Instagram tworzymy za pomocą systemu reklamowego Facebooka, który jest właścicielem tego serwisu. Przygotowanie reklam odbywa się w podobny sposób, za pomocą jednego z dwóch narzędzi reklamowych „Menadżera Reklamy” lub bardziej zaawansowanego narzędzia „Power Edytora”.
Oba serwisy praktycznie każdego miesiąca wprowadzają jakieś zmiany nie tylko
w systemach reklamowych, ale również dodając nowe funkcjonalności. I tak dla przykładu praktycznie od roku można zauważyć dosyć spore podobieństwa do innego serwisu społecznościowego jakim jest „Snapchat”. Serwis, który w większości używany jest przez nastolatków w Polsce – jest to grupa ok 2 mln aktywnych użytkowników w większości w przedziale wiekowym 13-17 lat. Facebook cały czas stara się powiększać swoją grupę odbiorców również o nastolatków, którzy kilka lat temu zmienili swoje upodobania związane z kanałami Social Media, uciekając z Facebooka najpierw do Twittera, później Instagrama, a kończąc na serwisie Snapchat. Facebook próbując zdobyć przychylność tej grupy odbiorców wprowadził wiele rozwiązań znanych z serwisu Snapchat m.in. „Stories”, które możemy zobaczyć zarówno w aplikacji mobilnej Facebooka i Instagrama. Stories czyli treści (zdjęcia, video), które znikają po upływie 24 godzin – budują większe zaangażowanie zwłaszcza tej młodszej grupy odbiorców, którzy żyją chwilą i taką treścią chcą się dzielić w serwisach społecznościowych.
Rozkwit mediów społecznościowych w ostatnich latach daje nam dosyć spore pole do popisu, jeśli chodzi o możliwości promocji biznesu, budowania relacji z potencjalnymi klientami oraz partnerami biznesowymi. W ostatnim czasie zauważalna jest jeszcze jedna rola, jaką zaczynają pełnić szeroko pojęte Social Media – mianowicie mowa tutaj o roli tych mediów w „Obsłudze Klienta”. Coraz częściej klienci właśnie tutaj poszukują informacji albo wręcz oczekują natychmiastowej pomocy od firm w rozwiązaniu ich problemów. Jest to kolejna forma wykorzystania społeczności w budowaniu relacji klient vs marka.
Działając w serwisach społecznościowych należy pamiętać o strategii komunikacji. Obserwujmy naszą społeczność, jakie treści najchętniej są oglądane, który „content” (zdjęcia, video a może transmisje na żywo) jest idealną formą przekazu. Angażujmy naszą społeczność do interakcji z naszymi markami. Doskonałym narzędziem wspomagającym komunikację jest monitoring internetu, gdzie będziemy mogli zbadać nie tylko, co o nas piszą w sieci, ale również sprawdzić czy ktoś teraz nie szuka usług bądź produktów, które nasza firma może dostarczyć.
Marcin Janowski
Politolog – Absolwent Uniwersytetu Śląskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. J. Tischnera w Krakowie na kierunku public relations. Wykładowca akademicki, doradca, konsultant z zakresu E-PR, oraz Komunikacji w Social Media. Główny ekspert ds. Social Media w Marketing Online oraz prowadzący szkolenia z zakresu Facebook Ads dla Biznesu.