Apetyt na życie

323
Anna Hencka Zyser

Anna Hencka-Zyser od niemal 20 lat jest związana z branż SPA. Za wybitne osiągnięcia w tej dziedzinie otrzymała właśnie, jako jedyna Polka w historii konkursu, nagrodę Black Diamond Award podczas Forum Hotel & SPA.

Pani Anno, w branży SPA jest Pani od 19 lat. Dlaczego SPA?                   

Przyznam szczerze, że pierwszy raz mnie o to zapytano: dlaczego SPA? I pierwszy raz mam okazję na to pytanie odpowiedzieć.

Moją pracę, równocześnie ze studiami, rozpoczęłam w firmie sprzątającej Hotele. W nocy sprzątałam – w dzień studiowałam. Pewnego poranka Dyrektor 5* Hotelu Marek Przeorski (moje Guru Hotelarstwa) zapytał Manager Housekeepingu, kto tak „równo z włosem” odkurza korytarze hotelowe. Pamiętam, że Pani Iwonka wskazała mnie, a Dyrektor zaprosił nazajutrz na rozmowę. Zaproponował mi pracę w recepcji SPA, później wysłał na szkolenia, w całej Polsce i tak już zostało. Studia magisterskie skończyłam, podyplomowe również, ale ani jednego dnia nie przepracowałam w wyuczonym zawodzie, natomiast do dziś czerpię ogromne korzyści z wybranego kierunku i jest niezwykle przydatny.

Wracając do pytania – SPA to nie tylko uroda, to praca i podróż wraz z Gościem, Klientem lub Pacjentem (med. estetyczna), która niejednokrotnie daje obu stronom niezwykłe doświadczenia i siłę.

Jak mogłaby Pani podsumować te lata?

WSPAniałe lata przeróżnych doświadczeń, zmian, rozwoju, kreowania i pięknych relacji z drugim człowiekiem.

Jaki powinien być manager SPA? Co znaczy odnieść sukces w tej branży?

To bardzo trudne pytanie, które pewnie nurtuje większość managerów. W mojej opinii praca managera to praca wielozadaniowa. Przede wszystkim to praca z ludźmi: personelem i klientami. Cechy które powinien posiadać manager to: pokora – tylko dzięki niej wiele można się nauczyć, cierpliwość i niebywała intuicja.

Jakie dostrzega Pani kierunki rozwoju w branży SPA?

Ewolucja SPA trwa od wielu lat – od momentu zabiegów, które polegały na dotyku czy masażu przeszliśmy do aparatury medycznej, która w sposób inwazyjny poprawia kondycję skóry, brakuje jednak w niej indywidualności, dotyku, zmysłowości ukrytej w zapachach. W wielu SPA zaczyna się wprowadzać sprzęt, który ma natychmiast poprawiać nasze niedoskonałości – liczy się czas. Im szybciej tym lepiej.

Na szczęście istnieje również trend życia bez pośpiechu. Gdzie liczy się praca nad sobą, życie zgodnie z naturą, gdzie SPA to nie tylko zabiegi poprawiające zdrowie i urodę, ale przede wszystkim styl życia. Osiągnięcie równowagi ciała, umysłu i ducha to także coraz częściej pojawiający się główny cel i motyw turystycznych podróży wellness. Holizm to z pewnością kolejne słowo klucz dla branży SPA. Dlaczego? Wydaje się bowiem, że jesteśmy już na etapie, w którym prosty zabieg nie wystarcza aby w pełni zaspokoić oczekiwania gościa. Widać coraz częstsze przechodzenie w stronę dłuższych niż godzinne rytuałów, które mają wprowadzi klienta w całkowicie inny stan świadomości. Wręcz, w stu procentach oderwać go od rzeczywistości i zapewnić głęboki relaks. Rytuał ma działać tak na ciało, jak i na umysł. Stąd dzielenie go na następujące po sobie etapy.

Brała Pani w tym roku udział w Forum Hotel & SPA. Proszę opowiedzieć o koncepcji tego wydarzenia.

Od 2008 r. Forum Hotel & SPA jest miejscem spotkań międzynarodowych liderów branży SPA, Hospitality i Well-Being. Forum odbywa się w pięknym miejscu w Four Seasons George V Paryż tuż przy Polach Elizejskich i jest doskonale usytuowany w samym sercu najmodniejszej dzielnicy Paryża. Dwa cele konwencji to: możliwość dyskusji i sesja wymiany wiedzy na temat najlepszych obecnych i przyszłych praktyk oraz nagrodzenie najlepszego managera roku.

Koncepcja to szansa dla profesjonalistów na podzielenie się opiniami na temat ewolucji sektorów hotelarstwa i odnowy biologicznej, nowych oczekiwań klientów i różnych trendów na rynku w celu przewidywania przyszłego popytu i pojawiających się trendów.

Tematem tegorocznej edycji jest różnorodność w wellnes. Jakie wnioski i konkluzje?

Świat dąży do równowagi – wszyscy idziemy w tym samym kierunku. W tym roku mieliśmy przyjemność wysłuchać absolutnych autorytetów branży SPA & Wellness takich jak Roger AllenGroup CEO – Resources for Leisure Assets – USA – Autria- UAE, Dr. Vladimir Turovskiy Physician of Oriental Medicine at Carillon Miami Wellness Resort, Emlyn Brown Vice President Well-Being – AccorHotels’ Luxury & Premium brands – FR, Liz Holmes Director of “Commercial SPA strategies” – USA, i inne wSPAniałe nazwiska branży. Rozmawialiśmy o zagrożeniach, trendach i korzyściach płynących z ewolucji zmian.

Otrzymała Pani w tym roku Black Diamond Award podczas Forum Hotel & SPA. Za co przyznawane są te nagrody? Co je wyróżnia od innych nagród w sektorze SPA?

Black Diamond Award została stworzona przez Forum HOTel & SPA i różni się nieco od innych nagród przyznawanych przez profesjonalne fora i targi.

Organizatorzy Forum HOTel & SPA, nie chcieli nagradzać hotelu ze SPA lub samego SPA, jakkolwiek nie byłoby wyjątkowym czy luksusowym. Nie chodziło też o podkreślenie koncepcji, promowanie protokołu lub produktu.

Forum HOTel & SPA każdego roku chce zwrócić uwagę na wybitnego mężczyznę lub kobietę z branży hotelarskiej i SPA, którzy dzięki prostej karierze akcji lub życia zdobyli uznanie swoich rówieśników, a tym samym zostali nominowani przez panel profesjonalistów i wyspecjalizowanych dziennikarzy branży Hotel and SPA.

W roku 2019 nominowani było kilkadziesiąt kandydatów z całego świata. Do ścisłego finału dotarły: Francja, Maledivy, Belgia, Szwajcaria i Polska.

Nagroda przyznawana jest od 12 lat. Pierwszy raz w historii nominowana Polka i wygrana w Polsce. Jak się Pani czuje?

WSPAniale i wyjątkowo. Będąc zupełnie szczerą – nie spodziewałam się, ale jestem ogromnie dumna, bo efekty są bardzo mocno zauważalne i przynoszą mi piękne emocje i ogromną satysfakcję.

Będzie Pani reprezentowała Polskę jako Ambasadorka na światowym spotkaniu World Wellnes Weekend. Jaka będzie Pani rola? Co to za wydarzenie?

World Wellness Weekend to czas, w którym 100 krajów otwiera się i zaprasza do odkrywania zabawnych i kreatywnych działań w celu zwiększenia witalności, spokoju i piękna.

Ja w tym roku otrzymałam zaproszenie ambasadorskie. Będę reprezentowała Polskę wraz z moim autorskim projektem, który jest równocześnie nazwą mojej Fundacji „SPA for Cancer”.

Proszę opowiedzieć o projekcie. Czy zajmuje się fundacja „SPA for Cancer”?

Fundacja SPA for Cancer to niezwykła organizacja charytatywna stworzona przez kobiety z myślą o kobietach. Nasze ścieżki połączyło wspólne doświadczenie – rak. To trudna lekcja od losu. Taka, która chwieje posadami życia, zmieniając je na zawsze. Naszą działalnością chcemy pokazać, iż może to być zmiana na lepsze. Wszystko zależy od nas. Mówi się, że piersi to atrybut kobiecości. Ich utrata to jedno z najtrudniejszych doświadczeń, z jakimi przyszło nam się zmierzyć. Na szczęście siła jest KOBIETĄ.

A my swoją działalnością chcemy pokazać, iż kobiecość nie mieszka w piersi. Jest w uśmiechu, cieple, naszej empatii, miłości do najbliższych i pięknej, rodzinnej codzienności.

O naszej wartości decyduje to, jakimi jesteśmy żonami, mamami, córkami, przyjaciółkami. To, jak wiele jeszcze chcemy dać światu od siebie. By nie stracić wiary, że jest piękny.

By wierzyć, że nieprzewidywalność jest jego największą zaletą, a nie wadą. By otworzyć się na niespodzianki, radość dawania i bycia obdarowanym. By oddychać PEŁNĄ PIERSIĄ, czuć, śmiać się, jak nigdy dotąd. Nam działalność Fundacji SPA FOR CANCER dała tę siłę. Mamy Energię i moc, którą chcemy się dzielić z innymi kobietami. To rodzaj terapii. Otwarcie się na potrzeby innych to najlepszy sposób, by nie skupiać się na własnych lękach i obawach.

Fundacja SPA for Cancer to regularne warsztaty, zabiegi i masaże w SPA, ćwiczenia fizyczne, warsztaty kobiecości i zdrowego odżywiania i masa przeróżnych aktywności

Jakie ma plany na przyszłość?

Dużo, bardzo dużo, myślę, że z każdym rokiem mam tych planów coraz więcej. Jestem w trakcie treningów w Stanach Zjednoczonych, rozwijam Fundację, prowadzę szkolenia w SPA w całej Polsce z moim programem SPA for Cancer i cały czas się uczę i doświadczam.

Anna Hencka-Zyser
W branży Spa & Wellness od 19 lat. Doradca projektów: Kliniki Dentim Clinic w Katowicach, Klinika Softly w Bydgoszczy, Le Spa w Warszawie.
Ambasadorka akcji „Polki nie palą”. W 2019 odebrała nagrodę Black Diamond Spa Award za całokształt pracy i program spa for Cancer w Polsce.