Pacjent onkologiczny w salonie usług beauty

259
fot. Pixabay
fot. Pixabay

Zabiegi beauty to nie tylko kwestia troski o ciało, ale często również o duszę, która w tak trudnym czasie jakim jest choroba nowotworowa pełni kluczową rolę w powrocie do zdrowia. Dobry wygląd pomaga przezwyciężyć trudne chwile i pozwala czuć się swobodnie w kontaktach towarzyskich.

Choroba nowotworowa najczęściej automatycznie wyklucza z życia towarzyskiego co wynika między innymi z obawy przed otoczeniem, reakcji obcych ludzi, czy pojawiającego się współczucia. Osoby dotknięte rakiem przede wszystkim chcą zapomnieć o swojej dolegliwości, czuć się i być postrzegane jak wszyscy zdrowi. Bez wątpienia nie jest to proste, gdyż najczęściej samo ciało zdradza prawdę. Brak włosów na głowie, mastektomia, czy zmiany w wyglądzie skóry i paznokci. Ten obraz staje się ciężką przeszkodą do pokonania przez osoby dotknięte takimi zmianami. Z drugiej strony chorzy chcą wyjść na zewnątrz, pragną żyć w sposób jak przed diagnozą. A przecież usługi beauty nie są przeciwwskazaniem w takich przypadkach. Można powiedzieć, że wręcz odwrotnie – jak najbardziej z wielu aspektów, chory powinien regularnie korzystać z kosmetologii i kosmetyki. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji specjalista powinien wykazać się pewną wiedzą. Przede wszystkim taką, która pozwoli mu ocenić co może zastosować, aby zwiększyć komfort przebiegu choroby i zminimalizować ewentualne efekty uboczne leczenia lub pomóc powrócić do właściwego stanu po zakończeniu leczenia.

Nowotwory w liczbach

Nowotwory są przyczyną śmierci 100 tys. Polaków, czyli obrazowo można powiedzieć, że co roku znika z mapy Polski miasto wielkości Legnicy. Wśród kobiet najwięcej zgonów wywołuje nowotwór piersi i szyjki macicy, a wśród mężczyzn rak płuc i prostaty. Choroby nowotworowe są obecnie przyczyną około 20% wszystkich zgonów w naszym kraju. Niestety dynamika zachorowalności jest najwyższa w porównaniu do całej Europy. To co szczególnie niepokoi to fakt, że na tle Europy mamy jeden z najniższych współczynników zachorowań na nowotwory złośliwe, ale jednocześnie jedno z najwyższych jeśli chodzi o umieralność – plasujemy się na trzecim miejscu (dane IARC WHO za 2018 rok).

Najwięcej zachorowań na nowotwory odnotowuje się w województwie Śląskim, Mazowieckim, Wielkopolskim, Małopolskim, Dolnośląskim i Łódzkim. To bardzo ważna informacja dla specjalistów usług beauty. Pracując na tych terenach, częściej mogą napotkać się w swojej zawodowej praktyce z osobami doświadczonymi przez raka.

Etiopatogeneza nowotworów

Z punktu widzenia usług beauty powinniśmy, jako specjaliści branży, przede wszystkim dobrze poznać zagadnienia związane z nowotworami skóry. Główną przyczyną ich powstawania jest ekspozycja na promieniowanie UV. Dlatego też najczęściej umiejscawiają się na odsłoniętych częściach ciała jak twarz, szyja, dłonie, czy też skóra głowy. Wśród czynników predysponujących do powstawania raka skóry należą m. in.:

● nadmierne rogowacenie

● blizny pooparzeniowe

● choroba Bowena

● rogowacenie białe

● skóra pergaminowa

● róg skórny.

Nowotwór skóry

Przeciętny Kowalski, nie za wiele wie na temat raka skóry. Najczęściej większość osób myśli, że chodzi tu o popularny czerniak. Tymczasem każdy specjalista usług beauty może w swojej codziennej praktyce zawodowej spotkać się z różnymi rodzajami nowotworów skóry i to na różnych etapach ich rozwoju. I tu bardzo ważna rzecz – tylko lekarz powinien zając się leczeniem zmian nowotworowych skóry. Natomiast specjalista usług beauty pełni bardzo ważną rolę w zakresie ewentualnie wykrycia zmiany. W takiej sytuacji powinno zostać to odnotowane w karcie wywiadu, a klient powinien zostać skierowany do lekarza. Natomiast jeśli mamy klienta, u którego został zdiagnozowany np. rak skóry i mamy jakiekolwiek wątpliwości jak postępować w przypadku takiej osoby, najlepiej poprosić klienta o opinię lekarza.

Poniżej wymieniam najczęściej występujące nowotwory skóry.

Czerniak – to jeden z najbardziej agresywnych nowotworów skóry. Dane z Krajowego rejestru nowotworów wskazują, że coraz częściej występuje on u młodych ludzi w wieku 24-40 lat, a w szczególności wśród kobiet.

Rak podstawnokomórkowy – to jeden z najczęstszych nowotworów skóry. Nie powoduje przerzutów do odległych narządów, ale jest w stanie szybko rozprzestrzenić się na dużej powierzchni skóry.

Rak kolczystokomórkowy (płaskonabłonkowy) – cechuje go wrastanie w głębsze warstwy skóry, przez co jest znacznie groźniejszy niż rak podstawnokomórkowy. Poprzedzać go mogą rogowacenie słoneczne i róg skórny.

Rak komórek Merkla – komórki Merkla znajdują się w skórze, gdzie tworzą receptory dotyku. Rak komórek Merkla jest agresywną postacią raka skóry występującą zazwyczaj w formie cielistego, niebieskawego lub fioletowo-czerwonego guzka.

Należy pamiętać, że istnieją także różne formy zmian skórnych, które uznawane są za stany przedrakowe. Tu można wyróżnić m.in. róg skóry, choroba Bowena, czy bliznowce.

Wizyta pacjenta onkologicznego w salonie

Każdy obiekt świadczący usługi beauty powinien posiadać własne standardy i związane z nimi procedury. Standaryzacja usług i komunikacji z klientem tj. od jego wejścia do wyjścia z salonu – to już norma w usługach beauty, może też stać się wyróżnikiem pomagającym pozyskanie klientów na konkurencyjnym rynku.

O czym należy pamiętać, szczególnie w kontekście pacjenta onkologicznego:
● Każdy klient w salonie powinien być traktowany taką samą miarą,

● Pacjent onkologiczny w salonie nie może czuć się odmiennym – jest już napiętnowany przez swoją chorobę,

● Osoby chore chcą być traktowane jak osoby zdrowe.

Bardzo ważnym punktem każdej wizyty w salonie, nawet w przypadku stałego klienta, jest wywiad. Stan naszego zdrowia może ulegać ciągłej zmianie. Przed każdą wizytą powinniśmy przeprowadzić wywiad. W ramach standaryzacji, salon powinien posiadać procedury postępowania w różnych przypadkach np. chorych na AIDS, czy na nowotwory. Ścieżka postępowania w konkretnych przypadkach pomaga specjaliście profesjonalnie postępować, gdy właśnie w trakcie początku wizyty otrzymuje on różne informacje. Procedura postępowania ułatwia opiekę nad klientem i minimalizuje popełnienie błędu – natury technicznej i w zakresie komunikacji interpersonalnej. Bardzo ważne jest stworzenie odpowiedniej oprawy dla wizyt klientów dotkniętych nowotworem, która jednocześnie nie może wyraźnie odstawać od ogólnych standardów. Należy pamiętać, że chorzy i tak zostali już naznaczeni, więc nie mogą w trakcie wizyt czuć się odmiennymi.

Oferta salonu dla pacjenta onkologicznego

W trakcie leczenia, jak również po nim, mogą wystąpić uciążliwe dla pacjentów dolegliwości m.in. natury dermatologicznej. Zabiegi kosmetologiczne i kosmetyczne są bardzo istotne między innymi przy łagodzeniu zmian powstałych w trakcie leczenia pacjenta onkologicznego. Chemioterapia i radioterapia prowadzą do wielu zmian w obrębie skóry, paznokci i włosów. Ich skala uzależniona jest od okresu leczenia, czy samego rodzaju użytych metod.

Zabiegi kosmetologiczne i kosmetyczne wykonywane w trakcie oraz po zakończeniu leczenia onkologicznego poprawiają kondycję skóry, zapobiegając nasilaniu się zmian i skracają czas rekonwalescencji. Zabiegi szczególnie zalecane to te, które wzmacniają barierę naskórkową, poprawiają nawilżenie, delikatnie złuszczają naskórek, chronią skórę przed działaniem promieni słonecznych.

Zabiegi beauty często to nie tylko kwestia troski o ciało, ale również o duszę (psychika), która w tym trudnym okresie pełni kluczową rolę w powrocie do zdrowia. Dobry wygląd pomaga przezwyciężyć trudne chwile i pozwala czuć się swobodnie w kontaktach towarzyskich. Dlatego w kontekście pacjenta onkologicznego w Polsce od niedawna zaczęto mówić o onkokosmetyce oraz psychokosmetyce. Na zachodzie już od ponad 10 lat funkcjonują onkosalony. W Polsce temat ten dopiero rozwija się i na tym etapie onkokosmetyka traktowana jest jako jeden z elementów oferty salonów usług beauty, choć pojawiły się już pierwsze salony w 100 procentach ukierunkowana na pacjenta onkologicznego.

Autor prowadzi szkolenia „Obsługa pacjenta onkologicznego w salonie usług beauty”, Zainteresowanych proszę o kontakt e-mail: biuro@esthicell.pl

mgr inż. Sebastian Tatarek Konsultant branży Beauty & Health, wykładowca, właściciel firmy COSMED Consulting. Od ponad 17 lat związany z branżą kosmetyczno-farmaceutyczną. Wprowadził na rynek wiele marek oraz opracował i wdrożył ciekawe koncepty biznesowe. 6 lat temu wprowadził na rynek własną markę adresowaną do salonów kosmetycznych i Spa, która obejmuje specjalistyczne kosmetyki i urządzenia.