Główną cechą kosmetyków naturalnych jest ich skuteczność, chętnie wykorzystywana w przypadku skór problematycznych, m.in.: skóry suchej, łojotokowej, naczynkowej i alergicznej.
Naturalność – magiczne słowo. W dzisiejszych czasach definicja naturalności jest dość osobliwa i trudna w samej definicji, zajrzymy więc do źródła, co to znaczy naturalny? Według słownika PWN: właściwy naturze, przyrodzie, zgodny z jej prawami, zrobiony z surowców występujących w naturze.
Natomiast definicja kremu naturalnego już nie jest tak oczywista. W języku polskim nazwa „kosmetyk naturalny” używana jest niekiedy zamiennie z nazwą kosmetyk ekologiczny, a ta z terminem „kosmetyk organiczny”. Nieporozumienia te wynikają z niejednoznacznych tłumaczeń z języka angielskiego czy francuskiego. Angielski natural cosmetic odpowiada polskiemu kosmetykowi naturalnemu, zaś organic cosmetic – kosmetykowi organicznemu. Francuski cosmétique écologique to angielski natural cosmetic, nazwę tę przetłumaczyć można jako kosmetyk ekologiczny lub kosmetyk naturalny. Z kolei angielski termin organic cosmetic odpowiada francuskiemu cosmétique biologique, czyli polskiemu kosmetykowi organicznemu lub bio.
Aby mieć pewność, że kupujemy produkt naturalny należy dokładnie czytać etykiety, bądź sprawdzać, czy dany produkt posiada certyfikat „naturalności” czy eko.
Tak więc co to jest dokładnie ten kosmetyk naturalny? Kosmetyki prawdziwie naturalne wytwarzane są z surowców występujących w naturze – z roślin i minerałów. Niekiedy w kosmetykach naturalnych mogą występować substancje pochodzenia zwierzęcego. Istotne jest jednak, aby składniki te pozyskiwane były w odpowiedni sposób – bez szkody dla zwierząt.
Pytanie czy to moda, czy chwilowy kaprys czy też prawdziwa potrzeba rynku i naszych coraz bardziej problematycznych skór?
Moda na kosmetyki naturalne trwa nieprzerwanie od co najmniej kilku lat i nic nie zapowiada tego, że szybko przeminie. Nie jest to bowiem jedynie chwilowy trend, ale znak, że świadomość konsumentów kupujących produkty kosmetyczne idzie w dobrym kierunku. Nie jest nam obojętne, co wcieramy w naszą twarz i ciało i zależy nam nie tylko na efekcie, ale także na tym, by nie cierpiało nasze środowisko oraz, by kosmetyk był bezpieczny dla zdrowia.
Dla kogo przeznaczone są kremy ekologiczne i inne tego typu kosmetyki?
Główną cechą dobrych kosmetyków, takich jak kremy ekologiczne jest ich skuteczność, niezależnie od wieku oraz rodzaju cery. Producenci oferują różnorodne kosmetyki naturalne ze składników mających dobroczynne działanie dla skóry suchej, łojotokowej, naczynkowej, alergicznej i z innymi problemami. Sama osobiście zajmuję się pacjentami onkologicznymi w trakcie wielu procedur medycznych i wiem jaką rolę spełnia dobrze dobrany i bezpieczny kosmetyk. Efekt w dużej mierze zależy od regularności stosowania, ale na przykład wyciągi roślinne dają prawie natychmiastowo widoczną poprawę kondycji skóry, jeżeli chodzi o jej nawilżenie, elastyczność czy miękkość. Ponadto świetnie zapobiegają zmarszczkom oraz walczą z wolnymi rodnikami, które powodują szybsze starzenie się skóry, a nawet nowotwory. Przed zakupem konkretnego kremu ekologicznego warto zapoznać się z jego składem i tym, w jaki sposób działają zawarte w nim komponenty. Dzięki temu można dobrać krem, tonik, serum czy balsam do ciała idealny do swojej skóry. Jeżeli znajdziemy już taki kosmetyczny ideał, odpada testowanie na swojej skórze i podejmowanie decyzji za pomocą prób i błędów.
Zainteresowanie kosmetykami naturalnymi dynamicznie rośnie na całym świecie. Jednostka badawcza Ecovia Intelignece podzieliła się swoimi przewidywaniami na 2019 -2020 rok.
Przede wszystkim rosnący popyt. Największe zainteresowanie kosmetykami naturalnymi obserwowane jest na rynku europejskim i północnoamerykańskim. Coraz większe wzrosty odnotowuje się także w Azji i to właśnie tam skierowana jest uwaga coraz większej liczby firm.
Korporacje wchodzą do „naturalnej gry”. Korporacje międzynarodowe działające na rynku kosmetycznym uruchamiają własne linie w segmencie naturalnym i „etycznym”.
W 2020 roku można spodziewać się kolejnych inwestycji i przejęć na rynku kosmetyki naturalnej. Marki produkujące kosmetyki będą przejmowały mniejsze i produkujące produkt naturalny.
Rosnąca siła millenialsów – obecnie najbardziej dynamiczna grupa konsumentów.
Podsumowując. Każdy na nas powinien bardzo świadomie w sposób przemyślany podejmować decyzje nie kierując się modą, trendem czy opinią innych co często zauważamy na mediach społecznościowych. Miejmy więc uwagę na skład kupowanych produktów i dokonujmy rozsądnych i przemyślanych wyborów, aby nie paść ofiarą treści marketingowych. Pamiętajmy, że celem nadrzędnym stosowania wszystkich produktów kosmetycznych jest zdrowie nie tylko skóry, włosów i paznokci, ale całego naszego organizmu.
Anna Hencka-Zyser
W branży Spa & Wellness od 19 lat. Doradca projektów: Kliniki Dentim Clinic w Katowicach, Klinika Softly w Bydgoszczy, Le Spa w Warszawie. Ambasadorka akcji „Polki nie palą”. Nominowana w roku 2017 za całokształt pracy w Europejskim Konkursie Beauty Black Diamond Spa w Paryżu. Założycielka Fundacji Charytatywnej „Spa For Cancer”.